Kysymys:

Minkähänlainen systeemi on Honda CVT vaihteiston kytkin. Siis se komponentti joka irroittaa ja kytkee vedon? Mikä sitä ohjaa ja mikä on käyttövoima, sähkö, hydrauliikka jne..?

Tapio Ketonen:

Valitettavasti en saanut kovin tarkkaa selkoa Hondan CVT-vaihteiston rakenteesta. Googlen löytämillä keskustelupalstoilla kuitenkin selvisi sen verran, että aiemmissa Hondan CVT-vaihteistoissa oli öljykylvyssä toimiva levykytkin, jota ohjataan sähköllä toimivalla solenoidilla. Tämä on palstojen mukaan ollut melkoinen murheenkryyni, ja sen korjaamiseksi koko vaihteisto pitää purkaa alkutekijöihin.

Löysin kuitenkin yhden hyvän amerikkalaisen Motor-lehden artikkelin, joka on pdf-muodossa ladattavissa tuolta:

http://www.motor.com/article_pdf_download.asp?article_ID=1168

Tuon artikkelin kolmannella sivulla oleva kuva numero 5 näyttää kytkimen sijainnin. Kytkin näkyy myös viidennen sivun kuvassa numero 6.Saman sivun kuvissa numero 8 ja 9 näkyy paitsi liikkeellelähtökytkimen solenoidi myös peruutusvaihteen solenoidi.

Kytkimen irrottavaa ja kytkevää solenoidia ohjataan moottorin käyntinopeuden mukaan, ja tähän tarvitaan elektroniikkaa. Uudemmissa Hondissa tuo murheita tuottanut kytkin on korvattu momentinmuuntimella. Tällä autoon on saatu paitsi parempi kestävyys myös perinteisen automaatin ryömimisominaisuus, joka on turvallinen ominaisuus.

Joissakin CVT-vaihteistoissa on käytetty myös keskipakokytkimiä, aiemmin ne olivat ainoa ratkaisu. Esimerkiksi Volvo 66 ja 340 käyttivät keskipakojärjestelmän ohjaamaa levykytkintä. Kun kierrokset olivat alhaalla, jouset vetivät kytkimen auki, ja kierrosten noustessa keskipakojärjestelmän painot puristivat levyn kiinni.

Moposkootereissa ja mopoautoissa on myös CVT-vaihteistot. Niissä käytetään pelkästään keskipakokytkimiä, mutta niiden rakenne on yksinkertaisempi, koska siirrettävä teho on pienempi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.