Kysymys:

Miksi tänä päivänä eivät auton pyörän laakerit kestä edes sataatuhatta kilometriä kun ne joutuu uusimaan, kokemusta on kolmesta automerkistä yksi on katumaasturi.

Tapio Ketonen:

Laakerien keveämmällä rakenteella etsitään halvempaa hintaa. Sillä saadaan myös enemmän varaosamyyntiä, joten ei tuo suinkaan ole sattumaa. Liian kestävät osat eivät tuo rahaa merkin varaosabisnekseen. Lisäksi laakerit ovat usein erikoisrakenteisia, eli niitä saa ainoastaan merkkivaraosina.

Homman nimi on käyttöiän optimointi. Osien pitää kestää niin pitkään, että niitä ei jouduta korvaamaan takuun puitteissa, mutta kun takuuaika on ohi, rikkoutuminen on valmistajan kannalta suorastaan suotavaa. Ei ole temppu eikä mikään varustaa auto sellaisilla pyöränlaakereilla, jotka kestäisivät esimerkiksi 400 - 500 000 kilometriä, ja sellaisiakin laakereita joissakin autoissa on.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.