Kysymys:

Luin hieman hämmentyneenä tämän jutun vanhan Passatin lastuttamisesta:

http://www.iltalehti.fi/autot/2012100816119776_au.shtml

Jutussa väitetään Passatin tehojen nousseen ja samalla kulutuksen laskeneen. Mistähän tässä on oikein kysymys?

Jos todella on niin, että tehdasasetuksissa olevan auton kulutus laskee ja teho nousee moottorin ohjelmointia muuttamalla, niin eikö tällöin tehdas ole tahallaan ohjelmoinut moottorin väärin?

Tapio Ketonen:

Minäkin luin tuon jutun. Oleellisin asia siitä oli jäänyt pois, eli se, että tuolla keinolla autosta tehtiin laiton. Juttuun oli jälkeenpäin lisätty, että auto pitää muutoskatsastaa, mutta se tieto puuttui, että todennäköisesti sitä muutoskatsastusta ei saa tehtyä. Toki jos lastutusfirmalla on EU:n hyväksymän tutkimuslaitoksen paperi siitä, että nimenomaan ja tarkalleen tuo automalli täyttää lastutuksen jälkeenkin kaikki EU:n päästövaatimukset, katsatus voi onnistua. Tosin ainakin muutama vuosi sitten katsastusmiehet suhtautuivat saksalaisen TÜV:n todistuksiin aika tylysti: "Noita nyt saa Saksasta viinipullolla, ei me noita hyväksytä."

Sinänsä tieto suorituskyvyn paranemisesta ja kulutuksen pienenemisestä pitää paikkansa. Tein joskus vuosia sitten jutun lehteen aivan vastaavasta lastutuksesta. Kaveri, joka teetti homman autoonsa, ajoi aika paljon pitkää maantieajoa. Hän kertoi kulutuksen laskeneen aika selvästi. Mittasimme automaattivaihteistolla varustetun diesel-Passatin suorituskyvyn ennen ja jälkeen lastutuksen, ja olihan siinäkin selvä ero.

Tämä johtui ennen kaikkea siitä, että kyseessä oli turboahdettu moottori. Lastutus nosti ahtopaineita myös alemmalla kierrosalueella, ja sillä on edullinen vaikutus hyötysuhteeseen. Se, miksi valmistajatehdas ei ole tehnyt vastaavaa viritystä johtuu ennen kaikkea siitä, että valmistaja on vastuussa moottorin kestävyydestä. Rasitukset on pidettävä turvallisella tasolla, sillä valmistajan on otettava huomioon pahin mahdollinen tilanne, esimerkiksi se, että joku kytkee auton perään suuren ja raskaan perävaunun ja alkaa kiskoa sitä kovalla vauhdilla mahdollisesti jopa vuoristoisissa maisemissa.

Valmistaja on myös vastuussa siitä, että auton päästöt pysyvät jatkossakin hyväksytyissä rajoissa. Lastuvirittäjällä ei olevastuuta kestävyydestä eikä päästöistäkään.

Jutussani mukana ollut kaveri oli tyytyväinen lastuviritykseen, mutta tutkittuaan muutoskatsastuksen vaatimaa byrokratiaa hän päätti olla tekemättä sitä muutoskatsastusta. Lastuviritystä ei ainakaan nykyisessä vuosikatsastuksessa pystytä havaitsemaan millään, joten vaivannäkö olisi ollut tarpeetonta, ja lastutuksesta saatu hyöty tuli käyttöön ilman katsastustakin. Jotta joku ilkeä tyyppi ei olisi tuonut rikosta julkisuuteen ja käryttänyt kaveria, jätimme nimen ja auton rekisterinumeron pois jutusta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.