Kysymys:

Kuinka paljon "lastutus" voi vähentää kulutusta kun ajatellaan että hevosvoimia otetaan kymmeniä lisää ja vääntö lisääntyy myös kymmenillä?

Tapio Ketonen:

 Lastuviritys voi johtaa kulutuksen vähenemiseen, koska sen avulla saatetaan turboahdetussa autossa ryhtyä käyttämään korkeampaa ahtopainetta. Tämä parantaa hyötysuhdetta, mutta vain siinä tapauksessa, että tämä päästään käyttämään hyödyksi esimerkiksi käyttämällä suurempaa vaihdetta, ja että ajotavoissa eli lähinnä nopeuden käytössä ei tapahdu muutosta.

Useimmiten kuitenkin lisätehoa käytetään auton ripeämpään liikuttamiseen, ja silloin kulutus ei suinkaan vähene, päinvastoin. Lisätehon käytössä kannattaa olla varovainen, sillä välttämättä moottorin rakennetta, esimerkiksi mäntien jäähdytystä, ei ole mitoitettu suuremman tehon eli suurempien rasitusten varalta.

Joissakin tapauksissa ja lähinnä matka-ajossa säästöjä on kyllä saatu. Eräs lukijamme teki aikoinaan lastuvirityksen 66 kW (90 hv) Passatiin, ja hänen tapauksessaan lopputulos oli positiivinen, suorituskyky nousi, ja pitkän aikavälin kulutus laski. Välttämättä nykyisillä tehokkaammilla autoilla ei päästä samanlaisiin tuloksiin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.