Kysymys:

Miten on mahtollista dieselin tankissa olla leväkasvusto joka sitten tukkii jokapaikan ?

Tapio Ketonen:

Mikäli olen oikein ymmärtänyt asiasta kirjoitettuja kansainvälisiä artikkeleita, kysymys ei varsinaisesti ole samanlaisesta leväkasvustosta, joka kiusaa järvissä ja meressä kesäaikaan. Ilmiö liittyy polttonesteen ikääntymiseen sekä sen sisältämään veteen, ja varsinaisesti se kiusaa veneissä, joissa kosteutta joutuu herkästi polttonesteen joukkoon, ja joissa polttoneste seisoo säiliössä joskus pitkiä aikoja. Tällöin säiliöön kertyy limaista ainetta, joka tukkii suodattimet.

Jostakin artikkelista luin, että ilmiö ainakin osittain johtuu muuttuneista öljynjalostusprosesseista. Niiden avulla raakaöljystä saatavaa arvokkaiden kevyempien jakeiden (bensiini, dieselöljy) määrää on kasvatettu raskaampien jakeiden (mm. bitumi) kustannuksella. Sivuvaikutuksena on, että nämä näin tuotetut polttonesteet eivät ole ominaisuuksiltaan yhtä pysyviä kuin ennen vanhaan.

Ulkomailla ongelmia on lisännyt myös biodieselin (FAME) käyttö. Meillä tätä ei sekoiteta yleisesti myynnissä oleviin dieselpoltonesteisiin.

On tietenkin myös muistettava, että nykyset dieselit ovat paljon vaativampia polttonesteen laadun ja puhtauden suhteen kuin entisajan moottorit. Suodattimet ovat tehokkaampia, ja polttonesteen kierto säiliön ja ruiskutusjärjestelmän välillä on vilkkaampaa. Tästä syystä suodattimet tukkiutuvat entisaikoja herkemmin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.