Kysymys:

T&T:ssä kerrottiin suomalaisesta laitteesta, jolla ainoana maailmassa voidaan testata polkupyörien renkaiden vierinvastusta. Jutussa kerrottiin, että vastus pienenee rengaspaineen kasvaessa kunnes paine on niin kova, ettei rengas enää kunnolla seuraa tietä. Ei siis kannata paineistaa rengasta liian kovaksi.

Toimiiko sama auton renkaissa eli pitäisikö paine olla sellainen, etteivät esim.  poikittaissaumat kaarteessa tunnu auton suunnassa? Autonvalmistajan maksimikuorman paineilla on hieman sellaista tuntumaa.

Tapio Ketonen:

Mitä kovempi paine, sitä vähemmän rengas muuttaa pyöriessään muotoaan, ja se taas vähentää vierinvastusta. Periaatteessa junissa käytettävä rautapyörä on vierinvastuksen kannalta ihanteellinen.

Renkaalla on kuitenkin muitakin tehtäviä. Tärkein niistä on toimia joustavana elementtinä jousituksen apuna. Jos ne eivät näin toimisi, esimerkiksi ne poikittaissaumat voisivat olla suorastaan kohtalokkaita. Sauma voisi hyppäyttää pyörän irti tiestä, jolloin se menettäisi myös sivupitonsa eli ohjaavan voiman.

Renkaan oikea paine onkin monen eri kompromissin lopputulos. Taloudellisuuden kannalta korkea paine on hyvä asia, mukavuus taas paranee pienemmillä paineilla. Ajo-ominaisuuksien kannalta paras tulos saavutetaan jossakin siellä välillä. Kuormatun auton korkeat rengaspaineet paitsi varmistavat sen, että renkaat eivät vaurioidu kuopissa, myös tekevät auton käytöksen tanakammaksi ja helpottavat sen hallittavuutta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.