Kysymys:

 Aiheeni liittyy autojen lisälämmittimiin ja päästöihin. Nyt kun puhutaan paljon autojen päästöistä ja siihen liittyvästä käyttöverosta, joka nousee progressiivisesti päästöjen noustessa.

Itse ajan uudella diesel avensiksella jossa kyseinen lämmitin huutaa "hoosiannaa" koko ajan kovilla pakkasilla. Kulutus ajotietokoneen mukaan ei nouse, mutta kovilla pakkasilla tankillisella ajaa merkittävästi vähemmän kuin keleillä jolloin lisälämmitin ei ole käytössä. Eli tästä päätellen webasto ohittaa ajotietokoneen, jolloin kuljettajalle annetaan väärää kuvaa auton todellisesta kulutuksesta.

Myös kun autolla pysähtyy paikoilleen, niin auton sisälle tulee välillä kitkerä polttoaineen haju webastosta johtuen varmaan teknisesti webaston sijainnista. Ohittaako webasto päästömittaukset? Jos ohittaa, niin paljonko tälläinen auto oikeasti tuottaa CO2 päästöjä? Onko tätä lisälämmittimen tuottamaa CO2 lisäpäästöä otettu huomioon autojen päästöverotuksessa?

Annetaanko kuluttajille väärä kuva ekologisesta ja vähäpäästöisestä autosta? Eli tehdäänkö autoista liian vähäpäästöisiä jolloin ne eivät jaksa tuottaa lämpöä talvella, ja sitten sitä vähäpäästöisyyden tuottamaa ongelmaa paikataan lisälämmittemällä joka puhaltaa kaiken raakana ulos?

Tapio Ketonen:

Tavanomainen polttonestetoiminen lämmitin kuluttaa vajaan puoli litraa tullissa. Siitä voidaan laskea, että tunnissa syntyy vähän alle 1330 grammaa hiilidioksidia. Koska auton kulutusmittarin toiminta perustuu suuttimien kautta syötetyn polttonesteenmäärään, lämmitimen käyttämä polttonestemäärä ei näy kulutusmittarissa.

Lämmittimen toimiminen on kyllä edellytys sille, että mittarin näyttämä kulutus ei nouse. Jos kone kävisi kylmänä, se kuluttaisi enemmän. Lisäksi se tuottaisi haisevia eli palamattomia hiilivetyjä sisältäviä pakokaasuja. Kylmällä kelillä moottorin tuottama hukkalämpö ei riitä pitämään lämpötilaa riittävän korkeana, siksi lisälämmitin käynnistyy avuksi.

Liian vähäinen hukkalämmön tuotto on sittenkin olemattoman pieni ongelma. Vaikka se talvisaikaan onkin Suomessa ja Ruotsissa ongelmana, maailmanlaajuisesti sen merkitys on perin vähäinen. Suurimmassa osassa maailmaa ongelmat liittyvät lähinnä ylimääräisen lämmön poistamiseen moottorista. Siksi moottoreista on ehdottomasti viisaampaa tehdä mahdollisimman vähän hukkalämpöä tuottavia.

Webasto sitäpaitsi tuottaa lämpöä paremmalla hyötysuhteella kuin moottori. Moottorin pakokaasut puhalletaan ulos paljon kuumempina, ja lisäksi palaminen moottorissa on epäpuhtaampaa kuin lämmittimessä, jonka polttokammiossa palaminen tapahtuu tasaisesti eikä pätkittäin kuten moottorissa.

Lämmittimen tuottama käry on joskus ongelma. Sitä tulee sisään, jos lämmittimen poistoputki on sijoitettu niin, että käry pääsee nousemaan ilmanottoon. Jos lämmitin käryttää pahemmin eli työntää näkyvää savupilveä, se ei toimi kunnolla ja kaipaa huoltoa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.