Kysymys:

Tervehdys! Ketonen lupasi tehdä jutun vähäpäästöisistä autoista. Kysynpä tähän väliin: kun pikkudieselit kuluttavat vähän ja vielä liikenne-esteen (valojen, ruuhkan) sattuessa start/stoppaavat, riittääkö matkustamossa -10C-20C ajellessa lämpö vai huurtuvatko ikkunat.

Kun tämmöisissä autoissa mainosten mukaan on yleensä vakiovarusteena polttoainetoiminen lämmitin, otetaanko sen lämmittimen päästöt huomioon haittoja laskettaessa, vai pääsevätkö webastot kuin veräjästä. Yhdessäkään automainoksessa en ole nähnyt tämän polttoainetoimisen lämmittimen päästömerkintää tunnissa/kilometriä kohden.

Lisäksi toivon, että testattavien joukkueessa on myös Volvo V70 129g/km, koska olen sellaisen havitellut hankkivani.

Tapio Ketonen:

Pysäytysautomatiikka ei useimmissa autoissa toimi, jos keli on pakkasella. Tulevassa Ekoauto 2010 -vertailussa ainoastaan Volkswagen-konsernin säästömalleissa pysäytysautomatiikka pysäytti moottorin kaupunkikulutusmittauksissamme, jotka ajettiin 12-4 asteen pakkaskelissä.

Pysähdykset suomalaisessa kaupunkiliikenteessä ovat pääosin hyvin lyhyitä, joten moottorin pysäyttäminen ei ennätä jäähdyttää matkustamoa eikä huurruttaa ikkunoita. Moottorin seistessä kuitenkin lämmityslaitteen puhallin toimii, joten ikkunat eivät huurru. Moottorissa ja jäähdytysnesteessä riittää lämpöä joksikin aikaa. En ole vielä kokeillut, miten kauan moottori pysyy sammuksissa ja käynnistyykö se jossakin vaiheessa itsekseen, mutta pitääpä kokeilla.

Lisälämmittimen päästöjä tai kulutusta ei lasketa virallisiin lukemiin mukaan. EU:n pykälät lähtevät liikkeelle siitä, että autoa käytetään vähintään +20 asteen lämpötilassa, eikä lisälämmitys ole tällöin tarpeen. EU-päästölukemilla ei muutenkaan ole pakkaskelissä mitään merkitystä, polttonestettä kuluu silloin paljon enemmän.

Lisälämmitin kuluttaa arviolta noin 0, 5 litraa tunnissa (4,2 kW tehoinen Webasto ThermoTop E D -malli täydellä teholla 0,47 l/h). Se vastaa noin 1330 gramman hiilidioksidipäästöä. Tuo merkitsee esim. 60 km/h nopeudella 22 g/km lisäpäästöä. Mutta koska esilämmitys vastaavasti pienentää moottorin kulutusta, kokonaispäästöjen osalta lopputulos saattaa olla edullisempi.

Muiden päästöjen osalta polttonestetoiminen lämmmitin on hyvin edullinen, sillä palaminen tapahtuu tasaisesti ja hyvissä olosuhteissa, toisin kuin moottorissa. Tältä osin esilämmitys varmasti vähentää kokonaispäästöjä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.