Kysymys:

Vaikka pakkaset ovat loppusuoralla seuraava kysymys: saan upouuden ostamani auton viikon kuluttua. Auto on ihan normimerkin normimalli. Autossa ei kuitenkaan ole lohkolämmintintä eikä muutakaan kiinteää moottorin lämmitysjärjestelmää. Autokauppias vakuutti ettei tarvitse ollakaan, nykyautojen tekniikka kuulemma ei vaadi lohkolämmitintä eikä sellaisia niihin edes asenneta.  

Mutta entä ne kaikki puheet moottorin osien säästämisestä, kylmäkäynnistyksen tuhoisuudesta jne.? Onko tosiaan niin etteivät kaikkein uusimmat lisälämpöä kaipaa? Kaipaan nyt tietoa ensisijaisesti auton kunnon, tekniikan, en niinkään hiukkaspäästöjen, kannalta. Täällä Itä-Suomessa on vielä ( ja ensi talvena ainakin) paukkupakkasia.  Mennäänkö kauppiaan ohjeilla vai pitäisikö lohkolämmitin tilata vielä?

Tapio Ketonen:

En tunne tuota normimerkin normimallia, en ole sellaista koskaan nähnyt enkä edes kuullut. Niinpä on mahdotonta sanoa, pitäisikö lämmitin tilata vai ei. Kaikkiin autoihin kun ei saa lainkaan oikeaa eli jäähdytysnestettä lämmittävää lämmitintä. Jos moottoriin tarjotaan vain pelkkää öljypohjan lämmitintä, mielipiteeni on, että sitä ei kannata hankkia. Rahalle ei tule riittävää vastinetta, eikä lämmitin mainittavasti auta päätehtävässään eli päästöjen ja kulutuksen vähentämisessä.

Moottorin kylkeen ulkopuolelle liimattava ns. säteilylämmitin voi joissakin tapauksissa toimia kohtalaisen hyvinkin. Alumiinilohko johtaa lämpöä tehokkasti, ja jos asennuspaikka on hyvä, niin teho saattaa olla riittävä. Paras ja tehokkain on kuitenkin jäähdytysnestetilaan moottorin pakkaspropun tilalle asennettava oikea lohkolämmitin, muuthan eivät edes ole lohkolämmittimiä.

Koska pakkasproput ovat koko ajan harvinaisempia, monissa moottoreissa ainoa mahdollisuus on nesteletkuihin asennettava lämmitin. Aina sekään ei tule kysymykseen. Joissakin autoissa se saa moottorinohjausjärjestelmän sekaisin.

Kylmäkäynnistyvyyden takia mootttoin esilämmitys ei ole välttämätön. Nykyaikaiset 0W-lukemasta lähtevät moniasteöljyt pitävät moottorin niin nöyränä, että jos akussa on virtaa, kone kyllä käynnistyy. Ne myös voitelevat moottoria tehokkasti, koska öljy lähtee kiertamään kohtalaisen nopeasti. Toisin oli vanhojen mineraaliöljyjen aikaan, kesti pitkään ennen kuin voiteluöljy saavutti kaikki paikat.

Esilämmitys varmaan vähentää moottorin kulumista ohuillakin öljyillä ajettaessa, mutta asia on nykyisin kovin marginaalinen. Moottorin kulumiskestävyys tulee kovin harvoin vastaan, yleensä auto menee romutukseen jonkun muun syyn kuin moottorin loppuunkulumisen takia.

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.