Kysymys:

Kuinka vaikea on vaihtaa vuosimalliin 1999 olevaan autoon etulokasuoja. Itseltä onnistuu metallityöt, mutta onko nykyään ruuviliitoksena vai pistehitsauksena ja mitä pitää ottaa työssä huomioon?

Tapio Ketonen:

Taitaa olla niin, että on parempi kääntyä osaavan autopeltisepän puoleen sen lokasuojan vaihdossa. Arvelen näin sillä perusteella, että kyselet tuollaista perusasiaa, joka paljastuu avaamalla Focuksen konepelti.

Kävin tarkistamassa asian, ja Focuksen etulokasuojissa on pulttikiinnitys. Jos olisi kiinni pistehitsauksella, vanha pitäisi poistaa poraamalla pisteet auki. Uuteen lokasuojaan pitää tehdä pisteitä varten reiät ennen asennusta. Kiinnitykseen käytetään tulppahitsausta, migillä hitsataan reiän kohdalle tulppa. Tätä varten alla olevasta pellistä poistetaan maali ja ruoste esim. poralla, jotta hitsi tarttuu sauman molempiin osiin.

Ennen hitsausta lokasuojan sisäpuoli sekä sauman molemmat puolet on syytä maalata sinkkipitoisella pohjamaalilla. Se palaa tulppien ympäriltä pois, mutta muualle se jää estämään ruostumista. Tämä sama käsittely on paikallaan siinäkin tapauksessa, että lokasuoja on kiinnitetty pulteilla. Ruoste pesiytyy mielellään rakoihin.

Asennuksen ja maalauksen jälkeen uusi osa on vielä käsiteltävä ruosteenestoaineella, ettei lokasuoja ruostu pois parissa vuodessa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.