Kysymys:

Eli sellanen ongelma olisi että omistamani Peugeot 406 1.8 -98 farkun kytkin taitaa luistaa tai näin olen netistä lukenut. Eli vaihdattaessa vaihteita kytkin puree todella korkealta ja kierrokset nousevat mutta vauhti ei nouse ja aikamoisella viiveellä vauhti sitten kasvaa. Vauhti siis nousee vain jos pudottaa kierroksia. Auto on toki todella painava mutta kyllä se sen verran hidas on kiihdyttäessä että ongelma siinä on.

Toinen ongelma on että moottorijarruttaessa kuuluu pientä krohinaa, kuulostaa kuin metalli osuisi metallia. Onko tämä myös kytkin ongelmaan viittavaa?Paljonko tälläisestä joutuu yleensä maksamaan,olen lähdössä pitkälle matkalle ja kilometrejä tulee jopa 3500 joten kuinka "vaarallista" on tällainen matka ilman että korjauttaa ongelman ja onko jotain pientä menetelmää tai vähemmän hinnakasta millä voisi korjauttaa ongelman.

Olen viemässä auton huoltoon ennen reissua mutta en haluaisi/pysty maksamaan maltaita. Kiitos etukäteen.

Tapio Ketonen:

Jos auton kytkin luistaa, se ei millään huollolla korjaannu. Tarvitaan kytkinremontti. Jos kytkin luistaa, autolla ei kovin pitkälle pääse, ja mitä enemmän sitä liu'utetaan, sitä nopeammin matka katkeaa kokonaan. Älä missään nimessä lähde reissuun ennen kytkinremonttia. Kannattaa kysellä eri korjaamoilta, millä hinnalla ne tekisivät kytkinremontin. 

Kun nyt viet auton korjaamolle, niin aja vain pienillä vaihteilla. Jos vaihdat suuremmalle, lisää kaasua varovasti, sillä kytkin voi pitää hieman paremmin, jos sitä ei rääkätä luistattamalla heti vaihtamisen jälkeen. 

Pienten vaihteiden käytössä on se taika, että auto liikuttamiseen tarvittava teho siirtyy suuremmilla kierroksilla pienempää vääntömomenttia käyttäen. Ja se vääntömomentti on se, joka saa kytkimen luistamaan. Teho taas on vääntömomentin ja käyntinopeuden tulo, eli suuremmilla kierroksilla tarvitaan pienempi vääntömomentti ja päinvastoin. Jos siis ajat kuuttakymppiä viitosella, kytkin luistaa herkemmin kuin jos käyttäisit kakkosvaihdetta.

Kytkintä ei kuitenkaan kannata rääkätä luistattamalla. Kytkinremontti ei tule myöhemmin yhtään halvemmaksi, päinvastoin. Jos luistatat kytkintä liikaa, saatat aiheuttaa vauhtipyöräänkin vaurioita, ja tällöin se pitää vähintään sorvata, kenties jopa uusia. Ajoissa tehdyssä kytkinremontissa riittää, kun vaihdetaan kytkinlevy, paineasetelma ja painelaakeri.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.