Kysymys:

Viime päivinä pitkä pakkasjakso on loppunut ja teille pakkautunut lumi on sohjoontunut. Autossani on luistonesto ja lisäksi ajovakauden hallintajärjestelmä (ESP). Mielestäni sopivassa sohjossa luistonestojärjestelmä saattaa vaikeuttaa auton etenemistä ja jopa pysäyttää sen kokonaan. Kerron esimerkin pari päivää sitten tapahtuneesta.

Ajoin hyvin pientä tietä loivahkoon ylämäkeen. Tie on kesäisin hiekkatie. Tiellä oleva lumi oli pehmentynyt sohjoksi lämpöaallon myötä. Ylämäkeen ei oikeastaan voi ottaa vauhtia, sillä tie on hyvin kapea ja päättyy isoon tiehen, jolle päästäkseen pitää kääntyä 90 astetta. Lähtiessäni ylämäkeen minulla oli vauhtia maksimissaan 20 - 30 km/h. Luistoneston valo lähti vilkkumaan heti mäen juurella ja vauhti alkoi pudota ja auto hyytyä. Kun auto oli lähes pysähtynyt, painoin luistoneston pois kytkevää nappia. Tällöin auto itse asiassa aika helponkin oloisesti kiipesi, etupyörät toki sutien, mäen ylös. Oma tuntemukseni oli se, että etenemiskyky ilman luistonestoa oli selvästi parempi. Ilmeisesti renkaiden sutiminen sopivasti putsasi pahimman loskan pois tien pinnalta ja renkaat saivat paremman pidon tiehen.

Muutama kysymys Ketoselle:

1. Millaisissa olosuhteissa luistonesto haittaa etenemiskykyä? Oma kokemukseni on yllä, mutta millaisia kokemuksia Ketosella on. Miten esimerkiksi hyvin liukas jää, syvähkö lumihanki tai hyvin pehmeä hiekka/sora.

2. Onko Ketoselle tullut vastaan ihan uusimmissa autoissa luistonestoa, joka olisi esimerkiksi yllä kuvaamassani tilanteessa jo toiminut paremmin kuin taitava kuski.

Tapio Ketonen:

Sitä "ajovakauden hallintajärjestelmää" on tapana kutsua lyhyemmin ja selkeämmin ajonvakautukseksi. Englanninkielinen lyhenne ESC tulee sanoista Electronic Stability Control. Alkuperäinen saksankielinen nimi ESP taas tulee sanoista  Elektronisches Stabilitätsprogramm, ja on englanniksi Electronic Stability Program, kyseessä on Boschin keksinnölleen antama nimi.

Järjestelmä koostuu pyörien luiston tunnistavasta luistonestosta (TCS, ASR) ja auton kierähdyksen tunnistuksesta. Auton pyörähtämiseen liittyvän sivuttaisen luiston ensimmäisiä tekijöitä on yleensä vetävissä pyörissä ilmenevä luisto, joten ensimmäinen keino sen välttämiseksi on estää vetävien pyörien luiston alkaminen. Se tehdään vähentämällä käytössä olevaa tehoa.

Seuraava vaihe on vakauttaa menoa jarrujen avulla. Puskemista hillitään sisäkaarteen puoleisen takapyörän jarruttamisella, peräluistoa taas ulkokaarteen puoleista etupyörää jarruttamalla.

Ongelmana sohjokelissä on, että eteneminen ei onnistu ilman riittävää luistoa. Karkeakuvioiset renkaat paiskovat loskaa pois renkaan ja tien pitävän pohjan välistä, kun pyörät pyörivät riittävän kovaa. Luistonesto sallii kuitenkin vain muutaman prosentin luiston, joka on asfalttipinnalla niissä rajoissa, että renkaan sivuttaispito vielä säilyy riittävänä.

Loskakelillä ja paksussa lumessa luistonesto pitääkin kytkeä pois, muuten matkanteko loppuu. Autoissa on kahta lajia systeemeitä tähän. Joissakin kytkeytyy pois pelkästään luistonesto, mutta ajonvakautus jää päälle. Joissakin taas molemmat kytkeytyvät pois. Surkea luku ovat sitten ne autot, joissa poiskytkentämahdollisuus on jätetty kokonaan pois. Useimmissa autoissa luistonesto ja varsinkin ajonvakautus kytkeytyy päälle, kun jokin määrätty ajonopeus ylitetään.

Yleisin olosuhde, jossa luistonesto kiusaa etenemistä on paksu loska- tai lumikerros. Periaatteessa myös paksu hiekka tekee saman, mutta se on harvinaisempi olosuhde, ja usein käy niin, että pehmeän hiekan alta ei löydy kovaa ja pitävää pintaa.

Loskakeli on sittenkin niin harvinainen olosuhde, että siihen näitä hienoja elektronisia järjestelmiä tuskin lähiaikoina ryhdytään mukauttamaan. Sitten kun auto oppii tunnistamaan kelin ja olosuhteet, tämä voisi olla mahdollista, mutta tähän taitaa mennä vielä aika paljon aikaa. On muistettava, että vauhdikkaasti loska- tai lumikelissä ajavia ja tällaisessa menossa myös autonsa tiellä pitäviä kuljettajia on kaikista maailman autonkäyttäjistä sittenkin kovin vähän.

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.