Kysymys:

Omistan vuoden 2006 mallia olevan Ford Mondeon. Kyseisessä autossa on luonnollisesti jo normaalit nykyajan avustimet eli lukkiutumattomat jarrut, luistonesto ja ajovakauden hallintajärjestelmä. Kaikki nämä järjestelmät toimivat normaalisti hyvin ja niitä ei normaaliajossa juurikaan huomaa. Ainoat miinukset tulevat luistonestosta (tai ehkä ajovakauden hallintakin jotenkin tapahtumaan osallistuu) talvella pöpperö kelissä. Tällöin olen törmännyt muutaman kerran ongelmiin. Auton etenemiskyky luistonestolla ei ole niin hyvä kuin ilman luistonestoa.

Viime talvena ajoin muutaman kerran erään talon pihaan tietä, jossa on ensin noin 90 asteen mutka ja tie nouseen sen jälkeen ylämäkeen pihaan. Tie on myös varsin kapea ja mutkan takia vauhdinotto mäkeen ei onnistu. Pöpperö kelissä luistonesto päällä auto ei mäkeä noussut. Auto vain "hyytyi" mäkeen erilaisesta kaasunkäytöstä huolimatta. Peruutin alas, otin luistoneston pois päältä. Tämän jälkeen sain renkaat kuopimaan ja Mondeo nousi varsin helposti mäen ylös. Ajoin saman mäen myös seuraavana päivänä ja tuolloin otin napista luistoneston pois hieman ennen kuin auto ehti pysähtyä ylämäkeen. Tällöinkin pyörät sai mukavasti kuopimaan ja mäen nousu ylös asti oli oikeastaan aika helppoa.

Varsinaiset kysymykseni ovat tässä:

1. Onko Tuulilasi kokeillut miten luistonesto vaikuttaa auton etenemiskykyyn? Luistonestotkin kehittyvät koko ajan. Ovatko nykyiset luistonestot jo niin hyviä, että etenemiskyky on yhtä hyvä kuin ilman luistonestoa?

2. Omassa autossani luistoneston ja ajovakauden hallintajärjestelmän saa pois päältä napista. Monissa uudemmissa autoissa ainakaan kaikissa ajovakauden hallintajärjestelmää ei ainakaan saa enää kokonaan pois päältä. Miten on luistoneston kanssa? Suomen olosuhteissa tietyissä erityisolosuhteissa luistonesto olisi hyvä saada pois päältä.

Lopuksi korostan vielä, etten missään tapauksessa vastusta mitään mainitsemistani järjestelmistä. Ne lisäävät ilman muuta turvallisuutta ja ovat nykyaikaa. Itse asiassa lukkiutumattomat jarrut luultavasti pelastivat minut ikävältä kolarilta pari vuotta sitten. Mielestäni Suomen lumiolosuhteissa kuitenkin olisi tärkeää saada erityisesti luistonesto joissain erikoistilanteissa pois päältä.

Tapio Ketonen:

Omituinen nimitys tuo "ajovakauden hallintajärjestelmä". Ei se mitään hallitse, mutta pyrkii vakauttamaan menoa. Me käytämme paremmisn sopivaa nimitystä ajonvakautus.

Ajonvakautuksesta ei oikeastaan missän vaiheessa ole haittaa ajamiselle kuten luistonestosta. Ajonvakautushan puuttuu asiaan, jos korissa oleva kierähdystunnistin havaitsee, että auto pyrkii kierähtämään pystyakselinsa ympäri, tai vastaavasti ei käänny kuten ohjaavien pyörien kääntökulma edellyttäisi. Luistonesto sen sijaan puuttuu asiaan, jos auton pyörien pyörimisnopeudet eroavat toisistaan liikaa. Silloin järjestelmä ensiksi vähentää tehoa, ja jos tämä ei riitä, luistavaa pyörää jarrutetaan.

Ttämä on aivan fiksua silloin, kun ajetaan asfaltilla, ja näihin olosuhteisiin autot nykyisin tehdäänkin. Tehokas ajaminen pehmeällä pinnalla ja myös jäällä vaatii, että vetäville pyörille sallitaan merkittävästi suurempi luisto kuin asfaltilla. Sama koskee lukkiutumattomia jarruja. Asfaltilla saadaan paras pito varsin pienellä luistoprosentilla, mutta lumella ja pehmeällä soralla paras pito saadaan, kun renkaat ruopivat hieman ja tunkeutuvat näin syvemmälle. Jääpinnalla nastoista saadaan suurempi hyöty, kun nastat raapivat jääpintaa eivätkä vain vieri pehmeästi sitä pitkin.

Olemme kokeilleet joitakin autoja, joissa mitään apujärjestelmiä ei saa kytketttyä pois. Eräässä autossa jouduimme poistamaan luistoneston käytöstä sulakkeen poistamalla, että autolla päästiin pahasta paikasta pois. Luistonesto vie tehot niin perusteellisesti, ettää liukas ylämäki muodostaa ylittämättömän esteen. Omakohtaisesti olen kokenut kauhun hetkiä todetessani, että autoni lukkiutumattomien jarrujen pito rullaavalla kuulalaakerisoralla olikin yllättävän huono. Lukkiutuvilla jarruilla auto olisi pysähtynyt tehokkaammin.

Nykyisin useimmissa autoissa luistonesto voidaan kytkeä nappia painamalla pois käytöstä. Joissakin samalla kytkeytyy pois myös ajonvakautus, mutta se kytkeytyy automaattisesti päälle nopeuden noustessa. Sen sijaan jarrujen lukkiutumisen estojärjestelmää ei voida kytkeä mistään nykisistä autoista pois toiminnasta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.