Kysymys:

Käyn muutaman kerran vuodessa autolla mökillä Lapissa. Hyvin usein nopeusrajoitusmerkit on lumen peitossa viimeksi lauantaina nelostiellä. Menin laskuissa sekaisin mutta Kemi-Inari-välillä oli yli 100 merkkiä lumessa eikä niistä saanut mitään selvää. Miten menetellä? Jos vastaus on kuten oletan että olen vastuussa rajoituksen noudattamisesta (päläpäläpälä) ja minun siksi pitää putsata merkki jotta voin noudattaa rajoitusta, olisi hyvä saada tästä opetusvideo. Trafin tai LVM:n ao. virkamies voisi näyttää esimerkillään mallisuorituksen kuinka tämä eri tilanteissa tehdään. Miten auto pysäköidään turvallisesti (piennar on paksussa hangessa), miten auto merkitään (vilkkuvalo katolleko), minkälaiset muut varusteet (saappaat tai lumikengät, tikapuut tai jatkovartinen harja) autoon tätä varten pitää hankkia. Samoin kauanko tämä kestää esim. 100 merkin osalta. Tämä opetusvideo olisi hyvä saada nettiin. Asia on vakava sillä olen muutaman kerran saanut ylinopeussakon ko. 400 km tieosuudella ja asia on alkanut ärsyttää. Nopeusrajoitukset muuttuu jatkuvasti eikä niissä ole logiikkaa milloin on 80 milloin 100 ei niitä tiedä vaikka ajaa jatkuvasti ko. etappia.

Tapio Ketonen:

Juu, noinhan se on, ei lumisesta merkistä voi edes arvata, mitä sillä halutaan ilmoittaa.

En tiedä, onko asiasta Korkeimman oikeuden päätöstä, mutta asetus ei tunne sellaista valkoista varren päähän asetettua lätkää, tai ei ainakaan tunnista sitä nopeusrajoitukseksi. Se voi olla muukin kielto- tai rajoitusmerkki, esimerkiksi kielletty ajosuunta, painorajoitus tai vaikkapa tullin merkki.

Jos liikennemerkillä ei ole toisin osoitettu, Suomen teillä on voimassa 80 km/h rajoitus. Minun mielipiteeni on, että kahdeksaakymppiä pitäisi voida ajaa turvallisesti, jos lumi peittää liikennemerkin sanoman. On tienpitäjän asia siivota merkit sellaiseen kuntoon, että ne näkyvät asetuksessa näytetyn näköisinä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.