Kysymys:

Viime syksynä taisi olla Auto Motor und Sport, joka ensimmäisenä tiedotti, että Volkswagen-Group on tilannut automaattivaihteistoja japanilaiselta Aisin-yhtiöltä miljoona kappaletta. Luin uutisen Teknikens Världtistä ja siinä kyllä väitettiin samaa, ja todettiin, että esimerkiksi Volvo on käyttänyt Aisinin automaattilaatikoita pitkään. Sitä ihmettelen, etten ole havainnut Suomessa tällaista uutisointia. Eli, 0nko totta, että VW:n tilaukset Aisinin automaattilaatikoista pitävät paikkansa? Ja pitääkö paikkansa epäily, että VW:n massiivinen tilaus Aisinilta tarkoittaisi VW:n paljon ongelmia aiheuttaneen DSG-vaihteistojen pikku hiljaa tapahtuvasta alasajosta? Ei kai tässä taustalla ole kaupallisia intressejä, jos Aisinin tilaus halutaan pitää salassa?

Tapio Ketonen:

Esimerkiksi Audilla on useita malleja, joissa on perinteinen automaattivaihteisto. Lisäksi se käyttää portaatonta Multitronic-vaihteistoa S troniciksi nimeämänsä DSG:n ohella.  Myös Volkswagenilla on useita malleja, joissa käytetään perinteistä automaattia momentinmuuntimineen, esimerkiksi Phaeton, Touareg ja Amarok.

Nuo tilatut 1,5 miljoonaa vaihteistoa ovat menossa USA:han ja Kiinaan tuotettaviin autoihin, mm. Passateihin. Noissa maissa asiakkaat eivät pidä DSG:stä sen perinteiseen automaattiin verrattuna hieman nykivämmästä toiminnasta. Mutta australialaisessa GoAuto.com.au -verkkolehdessä viime syksynä haastateltu Volkswagenin voimansiirron kehityksen johtaja Michael Schaefer sanoi lokakususa VW Glf GTI:n esittelyssä Tasmaniassa, että Volkswagen harkitsee erilaisten momenninmuunninvaihteistojen tuomista tarjolle uusiin Up- ja Polo-malleihin.

Hän totesi, että kaikki kaupunkiautoilla ajavat eivät pidä DSG:n toiminnasta vaan arvostavat perinteisen automaatin värinättömämpää ja pehmeämpää toimintaa. Merkittävä tekijä on myös, että automaatin lisäkulutus on laskenut muutamien vuosien takaisesta 1,5 litrasta 0,2 l/100 km tasolle. 

Schaefer totesi myös, ettei pienten, alle 200 Nm vääntävien moottorien yhteyteen ole mielekästä rakentaa 9- tai 10-vaihteista DSG-vaihteistoa. Pääjohtaja Martin Winterkorn on kertonut tavoitteena olevan 10-vaihteisen DSG:n kehittämisen suurempiin malleihin.

DSG ei siis ole katoamassa, eikä Aisin-kauppaa ole pidetty mitenkään erityisesti salassa. Juuri eilen uutisoitiin, että Winterkorn haluaa konsernin autotuotannon ylittävän jo tänä vuonna alun perin vuodelle 2018 asetetun tavoitteen 10 miljoonaa autoa. Tämän määrän yhteydessä tuo 1,5 miljoonaa vaihteistoa ei ole kovin paljon, etenkin kun noissa kaupoissa yleensä sovitaan useammille vuosille jakautuvista toimituksista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.