Kysymys:

Onko mahdollista edes suuntaa-antavasti arvioida, kuinka monta kylmäkäynnistystä ja lyhyttä (n. 1-5 km) ajomatkaa auto mahtaa kestää  ennen kuin akku tyhjenee, jos välissäkään ei ajele yhtään pidempää matkaa? Auto on automaatti volvo 850 vuosimallia -92, akku suhteellisen tuore, en käytä sähköä haaskaavia istuimenlämmittimiä tai takalasinlämmitintä eikä lämmitystolppaa ole.

Tapio Ketonen:

Istuin- tai lasinlämmittimien käytöllä ei ole mainittavaa merkitystä akun keston kannalta, sillä niitä käytetään yleensä vain moottorin käydessä. Silloin taas laturi antaa virtaa niin paljon, että sitä riittää mainiosti lämmittimiinkin. Akku pystyy ottamaan virtaa varsin pienen osan laturin tuottamasta virrasta.

On aika mahdoton arvioida, miten pitkään sähkö riittää pätkäajossa. Se riippuu aika pitkälle lämpötilasta ja siitä, miten pitkään ajomatka kestää. Myös se vaikuttaa, miten pitkään autoa pitää startata käyntiin, eli miten paljon sähköä käynnistyksessä kuluu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.