Kysymys:

Mulla on autossani Eberin tehdasasenteinen bensalämppäri, mikä sinänsä on tosi jees, mutta kun tulee ajeltua varsin lyhyitä matkoja, niin ei tahdo akussa paukut riittää. Mitäs oikein viisas mies hankkis rinalle - lohkolämppärin vaiko sisäänrakennettavan akkulaturin. Joku epäili ettei lohkolämmittimestä olisi paljon iloa ison koneen (cayenne 4,5 l.) lämmityksessä?

Tapio Ketonen:

Kyllähän lohkolämmittimestä on hyötyä, mutta vain silloin, jos käytettävissä on verkkosähköä. En tiedä, miten lämmitin asennetaan Cayenneen, mutta jos siinä voidaan käyttää nestettä lämmittävää laitetta, niin kyllä jo 500 watinkin kokoinen lämmitin antaa merkittävästi apua. Ja jos lämmitin liitetään moottoriin letkuin, niin onhan niitä tehokkaampiakin.

Jos on varaa hankkia autoksi Cayenne, niin ei liene rahasta kiinni, vaikka siihen hankkisi sekä lohkolämmittimen että kiinteän akkulaturin. Jos lohkolämmittimessä ei potku riittäisikään, Eberi lämmittää kuitenkin tehokkaammin ja nopeammin, jos nesteen lämpötilaa on nostettu edes hieman. Akkuhan ei kylmässä ota virtaa vastaan kovin hyvin, joten lyhyillä ajomatkoilla lisälataus on ainoa keino pitää akku kunnolla ladattuna.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.