Kysymys:

Meillä on auto ongelma nimeltään SEAT ALTEA XL 1.8 tfsi vm 07 ml 57 tkm. Vaimoni oli lähdössä yövuoroon ja starttasi autoa käyntiin kuului RÄPS koneesta. Se on kallis räpsy: nokkaketju oli venynyt ja hyppäs rattaalta yli. Tulos on vääntynyt nokka alseli,8 imuventiiliä niskat nurin, 4 mäntää pahat vauriot. Korjauskustanus 7000 e.

Maahantuoja vaan naurelee partoihinsa ei ota osaa kustannuksiin. Eikö niitä saa mihinkään vastuuseen ? Tuo nokkaketjun venyminen on selvä tyyppivika. Perustelevat kun en ole käyttänyt merkkihuollossa öljyn vaihdossa vaan muilla pajoilla.

Tapio Ketonen:

Takuun ja tuotevastuun edellytyksenä on, että autoa hoidetaan ja huolletaan valmistajan ohjeiden mukaan. Jos huoltokirjassa on asianmukaiset merkinnät huolloista, ei pelkästään se, ettei huollon suorittaja ole ollut Seatin kylteillä varustettu, takaa sitä, että huoltoa ei olisi tehty valmistajan ohjeiden mukaan. Tarvittavan ohjeistuksen ja testerit sekä niiden ohjelmat saa muualtakin kuin viralliselta maahantuojalta. Lähtökohta on, että maahantuojan pitää osoittaa, että huoltoja ei ole tehty asiallisesti, jos tekijänä on ollut ammattilainen.

Mutta jos huoltajalla ei tosiaan ole ammattitaitoa tai välineitä, tai jos huolloista ei ole huoltokirjassa merkintää, niin silloin tilanne on kyllä hankalampi.

Jos neuvottelu maahantuojan kanssa ei tuota tulosta, suosittelen menemään täytetyn huoltokirjan kanssa kunnallisen kuluttajaneuvojan puheille. Sieltä saa asiantuntevaa apua ja neuvoja.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.