Kysymys:

Rakkaassa naapurimaassamme on VW-maahantuoja päättänyt lopettaa maakaasu-Passattien myymisen DSG-laatikolla taksikäyttöön.

Miksi DSG-laatikko ei kestä maakaasua polttoaineenaan käyttävää moottoria? Vai onko se niiden kaasupullojen painosta kiinni?

Onko odotettavissa, että samainen myynninlopetuspäätös tulee myös Suomeen?

Ko. automallin vaihtohyvityshinnat tulevat varmaankin pienenemään kuin pyy maailmanlopun edellä.

Tapio Ketonen:

Kokemukset DSG-vaihteistosta eivät ilmeisesti Suomessakaan ole olleet kovin mairittelevia. Eräs taksimies kertoi, että Transporterin DSG vaati aika tiuhaan tahtiin korjauksia. Aika paljon on kuulunut valituksia muistakin malleista, ennen kaikkea Golfeista.

Maakaasu ei sinänsä vaikuta vaihteiston kestoon, mutta ilmeisesti kaasumallissa käytetään seitsenvaihteista kuivalla kaksoiskytkimellä varustettua vaihteistoa, ja taksikäyttö on sille liian rankkaa. Dieselmalleissa käytetään kuusivaihteista DSG-vaihteistoa, jossa kytkimet ovat öljyssä. Nämä ovat tiettävästi kestäneet paremmin.

Myynninlopetuspäätös ei taida olla Suomessa tarpeen, sillä kaasuautoja ei taida meillä olla nykyisin yhtään taksikäytössä. Takavuosina Helsingissä oli yksi kaasu-Mersu, mutta senkin käyttäjä hankki seuraavaksi autokseen jälleen dieselin.

http://www.aftonbladet.se/bil/article16037511.ab

http://www.teknikensvarld.se/2012/12/29/37192/volkswagen-passat-slut-som-taxi

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.