Kysymys:

Kuinka toimii Subarun mäkilähtöavustin? Miksi se ei toimi kuin toiseen suuntaan, siis vain keula ylämäkeen päin? Onko asista julkaistu artikkeliä jos on niin missä?

Tapio Ketonen:

Vanhemmissa malleissa asian hoitaa venttiili, jossa on sisällä tavallinen kuula. Jos keula on ylöspäin, kanava sulkeutuu, kunnes kytkintä nostetaan. Kytkimestä menee ko. venttiiliin vaijeri, joka avaa venttiiliä kytkintä nostettaessa. Tasamaalla ja alamäessä kuula valuu pois sulkuaukosta.

Uusissa malleissa asia hoituu elektroniikalla, ja jarru pysyy päällä sekunnin verran. Asiantuntija, jolta asiaa kysyin, ei muistanut, miten homma on käytännössä hoidettu, mutta jo pelkkä aikaviivekin riittäisi hoitamaan asian.

Mekaaninen järjestelmä oli käytössä jo Subaru Leonessa 80-luvulla, jolloin Subaru taisi olla ainoa tällaisella järjestelmällä varustettu.

Nykyisin vastaava mäkilähtöavustaja on tarjolla jo moniin automerkkeihin, esimerkiksi Mercedes-Benzin pakettiautoihin. Se toimii ajonvakautuksen järjestelmien avulla, jarrujärjestelmän painetta ohjataan elektronisesti. Paine päästetään pois, kun autolla lähdetään liikkeelle. Auton elektroniikkajärjestelmistä on helppo tunnistaa, milloin autolla lähdetään ajamaan.

Aiheesta ei ole julkaistu erillisiä artikkeleita, mutta mäkilähtöä avustavia järjestelmiä on esitelty sellaisilla varustetujen automallien esittelyjutuissa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.