Kysymys:

Klassinen kysymys manuaali- tai automaattivaihteiston paremmuudesta on hyvä vetää tässä tilanteessa esiin. Automaattivaihteiston heikkouksiksi on perinteisesti laskettu nämä asiat:

1. Kalliimpi hankintahinta.2. Kohonnut polttoaineenkulutus (olisiko luokkaa 0,5 - 1l /100km)3. Heikompi kestävyys4. Auton huonompi kontrolli. Ei saa sitä vaihdetta silmään, mitä haluaisi.

Manuaalin huonoja puoli verrattuna automaattiin ovat seuraavat:

1. Vaikeampi käyttää. Jotkut ihmiset eivät koskaan opi käyttämään manuaalivaihteistoa. Tässä mielessä myös pieni liikenneturvallisuusriski. 2. On mahdollista hajottaa kytkin/vaihdelaatikko omalla toiminnalla.

Olen itse ajanut omat ajoni pääsääntöisesti manuaalivaihteisilla autoilla. En koe manuaalivaihteiston käyttöä vaikeaksi ja yllä mainituista syistä tykkään ajella manuaalilla. Lisäksi ajan enimmäkseen maantieajoa ja pitkää matkaa. Automaatilla tuli ajettua enemmän vuosia sitten USA:ssa. Tuolloin autona oli minivan, jonka nelivaihteinen automaatti oli hidas mutta kankea. Muistan sen ohitustilanteissa miettineen monta sekuntia ennen kuin loota pomppasi neloselta suoraan kakkoselle, kun painoi kaasun pohjaan.

Sittemmin olen Suomessa ajanut pieniä matkoja useammallakin automaatilla. Viime aikoina automaattivaihteistot ovat kuitenkin kehittyneet huimasti. Kuusivaihteiset automaatit vaihtavat pehmeästi, vaihteita riittää joka tilanteeseen ja ilmeisesti kulutuskaan ei ole enää juurikaan isompi kuin vastaavalla manuaalilla. Luultavasti manuaalilaatikot häviävät seuraavien 10 - 20 vuoden aikana kokonaan.

Mikä on Ketosen mielipide tämän hetken automaattivaihteistoista? Onko manuaali enää vain vanhaa tottumusta vai saavutetaanko sillä jotain etuja?

Tapio Ketonen:

Automaateista:

1. Kalliimpi hinta pitää yleensä paikkansa. Hinta on kuitenkin hinnoittelukysymys, sen määrää markkinatilanne, eivät todelliset valmistuskustannukset. Niiden ero ei välttämättä ole kovin suuri, ei ainakaan sellainen kuin hinnastojen perusteella näyttäisi.

2. Kulutuksen kasvu riippuu käytöstä ja kayttäjästä. Nätisti ajamalla automaatilla saattaa päästä suunnilleen samaan kuin manuaalilla, joissakin tapauksissa jopa alle. Kulutuslisä nykyisillä automaateilla on joka tapauksessa paljon pienempi kuin entiseen aikaan, kun jenkkiraudoissa oli isot V8-koneet kurlaamassa momentinmuuntimen öljyjä. Muuntimen lukitus kiinteäksi on tätä päivää, se on laskenut kulutuksia tuntuvasti.

3. Heikompi kestävyys on väite, jolle ei löydy todellisuuspohjaa. Kunnolla huoltamalla ja asiallisesti käyttämällä automaattilaatikko kestää ainakin yhtä pitkään kuin manuaali. Esimerkiksi öljyjen vaihtaminen pidentää niin manuaali- kuin automaattivaihteistonkin ikää tuntuvasti. Viis siitä, että valmistajat ilmoittavat alkuperäisten öljyjen kestävän koko auton käyttöiän. Uhraamalla muutamia kymppejä öljynvaihtoihin se kestoikä on tuntuvasti pitempi.

4. Huonompi kontrolli on legendaa, jolle ei ole perusteita. Uusissa automalleissa on jo jonkin aikaa ollut pakollisena varusteena ajonvakautus eli ESP tai ESC, joka on ylivertainen järjestelmä pitämään auton kontrollissa. Ainoastaan jos autolla jäädään kiinni esim. lumeen tai kuraan, manuaali on parempi, koska sillä on helpompi "heijata" auto liikkeelle. Tämäkin taito näyttää olevan nykyisille autoilijasukupolville käytännössä jokseenkin tuntematon.

Useimmissa automaateissa on nykyisin jonkinlainen manuaalivaihtamistoiminto, halutun vaihteen saa päälle esimerkiksi vaihdekeppiä eteen tai taakse siirtämällä, kun keppiä on ensiksi painettu sivusuunnassa.

Manuaaleista

1. Totta on, että manuaalivaihteiston käyttö edellyttää kuljettajalta hieman ajotaidon alkeita. Etenkin kytkimen ja kaasun käytön oikea synkronointi vaatii pientä opetteleua, aivan kuten yhtaikainen purukumin syönti ja käveleminen. Kaikki kuitenkin joutuvat tuon asian opettelemaan ennen ajokoetta. Jos joku ei sitä opi, hän voi ajaa automaatilla, mutta silloin ajokorttiin tulee käyttörajoitus, jonka mukaan keppivaihteisella autolla ei saa ajaa.

2. Manuaalivaihteiston saa rikki väärällä käytöllä, mutta näin on tähän saakka ollut myös automaattien kohdalla tilanne. Uusimmat elektronisesti ohjatut automaatit tosin taitavat jo olla niin hyvin suojattuja, että peruutusvaihteen runttaaminen päälle vauhdissa ei onnistu, ei liioin mekaanisen pysäköintisalvan rusauttaminen lukitusasentoon.

Kyllähän virta vie vahvasti kohti automaatteja, niiden osuus on koko ajan noussut. Uudet ratkaisut, esimerkiksi robotti- tai kaksoiskytkinvaihteistot ovat myös lisäämässä automaattien osuutta. Toistaiseksi manuaalilla on hintaetu, ja niin kauan kuin ajetaan pääasiassa maantieajoa, se on hyvinkin kilpailukykyinen. Useimmiten sillä on myös pieni kulutusetu, eikä pidä aliarvioida sitä tottumuksenkaan vaikutusta.

Kaupunkiajossa automaatin mukavuus on kuitenkin merkittävä etu, hyvin moni automaattivaihteistoon siirtynyt on sanonut, että paluuta manuaaliin ei enää ole. Tilanne on vähän samanlainen kuin ilmastoinnin kanssa. Kun siihen on tottunut, ilman ei enää halua olla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.