Kysymys:

Mitä hyötyä on siitä että autojen rengaskoko koko ajan kasvaa (siis autoilijalle). Esim. Focuksessa ja uudessa MB:n C-mallissa on jouduttu liimaamaan "huopaa" takalokasuojiin jotta kulku olisi hiljaista.

Vielä edellistä MB:n C-mallia myytiin aluksi 195/65/15" renkailla ja "päivityksen" jälkeen 2004 koko oli 16". Nyt uusimman mallin (avantgarde)rengaskoko näyttää olevan 17" ja leveyskin >200 mm.Matalat renkaat kuluvat nopeammin ja maksavat ainakin 1.5 x sen mitä esim.195/65/15". "Artisti maksaa".

Nämä jutut on jossakin symposiumissa sovittu "pitkän kaavan" mukaan auton tekijöiden ja renkaiden valmistajien kanssa. Kumpikohan oli maksajana?

Tapio Ketonen:

Eihän se renkaiden koko itse asiassa juurikaan kasva. Vaikka vanteen halkaisija kasvaa, niin vastaavasti renkaat muuttuvat matalammiksi, jos kohta samalla myös leveämmiksi.

Muutoksen ylivoimaisesti tärkein syy on ihmisten turhamaisuus. Matala rengas on kuulemma näyttävämpi. Aivan samasta syystä vanteetkin ovat nykyisin yleensä alumiinia, siitä saadaan toinen toistaan näyttävämpiä pyöriä. Näistä sitten asiakkaat ovat valmiita maksamaan hinnan, jolla saa toimivan ja katsastetun auton.

Iso vannekoko tuo sikäli etua, että se mahdollistaa suurten jarrujen käytön. Sellaisia tarvitaan, koska autojen massa on kasvanut huimasti. Samalla suorituskykykin on parantunut, yhä useampi auto kulkee yli kahtasataa. Saksan baanoilla autolla saatetaan mö ajaa noin kovaa, joten hillitsimet pitää mitoittaa sen mukaisesti.

Leveä ja matala rengas tekee hyvillä teillä auton paljon vakaammaksi, ja niiden avulla saadaan myös näennäisesti lisää pitoa. Sanon näennäisesti, koska leveämmillä renkailla luiston alkamisen rajanopeus nousee, mutta vastaavasti lopullinen pidon loppuminen tapahtuu sitten todella yllättäen ja äkillisesti.

Haittapuolelle menee ennen kaikkea matalailmatilaisten renkaiden mukanaan tuoma kovuus ja sen myötä mahdollinen melun lisääntyminen. Meillä myös uraherkkyys kasvaa. Kuluminenkin nopeutuu, mutta varsinkaan tästä ei auton valmistaja kanna huolta. Kuluuhan ajettaessa myös bensaa.

Kaikki nuo lähinnä ulkonäön parantamiseen liittyvät muutokset renkaissa ja vanteissa maksavat rahaa, mutta asiakas maksaa. Jos asiakkaat eivät haluaisi maksaa tästä turhuudesta, he toisivat kantansa tehokkaimmin esiin jättämällä tällaiset varusteet ostamatta. Koska näin ei kuitenkaan tapahdu, valmistajat jättävät halvemmat vaihtoehdot kysynnän puuttuessa kokonaan pois.

Esimerkiksi C-Mersu on sentään saatavana 16-tuumaisilla pyörillä Classic- ja Elegance-varustetasoilla. Toki näihinkin saa erikoistilauksesta 17- tai jopa 18-tuumaiset rattaat.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.