Kysymys:

Nykyään vaihteistojen välitykset, automaattivaihteistot ja itse moottorit optimoidaan toimimaan hyvin jo varsin matalilla kierroksilla. Onko teillä tai jossakin muualla tutkimuksiin perustuvaa tietoa siitä, johtaako tämä moottorin likaantumisen, minkä vuoksi moottoria pitäisi silloin tällöin kuormittaa voimakkaasti vai riittääkö se, että ajelee vain eikä välitä entisaikoijen karstajutuista mitään?

Tapio Ketonen:

En olisi karstoista lainkaan huolestunut, moottorinohjaus kun hoitaa, että nykyisin seokset ovat aika hyvin kohdallaan,. Sen sijaan matalilla kierroksilla vedättäminen asettaa etenkin dieselmoottoristen autojen voimansiirron koville. Syntyvät värähtelyt rasittavat laakerointia, joten voimansiirron käyttöikä saattaa lyhetä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.