Kysymys:

Miksei mikään laki velvoita kaikkia katsastusasemia kirjaamaan autojen ajokilometrit ylös ja siirtämään yhteiseen tietokantaan, josta jokainen voisi ne halutessaan tarkistaa? Nykyään ilmeisesti vain yksi ketju kerää lukemia, vai kerääkö enää sekään? Vai halutaanko kenties tukea kaikenlaisten trokareiden liiketoimintaa sallimalla mittarinruuvaus hiljaisesti? Tuulilasilta toivoisin käytettyjen pakettiautojen testiä. En ainakaan muista sellaista olleen, tosin en ihan joka numeroa ole lukenut. Vaikkapa noin 10 v vanhan 300-400 tkm ajetun tonniluokan pakun jäljelläoleva käyttöarvo kiinnostaisi varmaan ns. raksapakun ostajaa.

Tapio Ketonen:

Tarkkaan ottaen matkamittari ei ole pakollinen varuste autossa. Nykyisin ainoastaan nopeusmittari taitaa olla pakollinen. Ennen vanhaan dieselautoissa oli oltava lämpömittari, mutta se vaatimus kait poistui jo viimeistään 90-luvulla, koska EU-direktiivit eivät sitä vaadi. 

A-Katsastus ja ilmeisesti myös sen konserniyhtiöt tallentavat matkamittarilukemat, mutta jos auton omistaja tai katsastukseen tuoja kieltää, lukemia ei merkitä muistiin. Muut yritykset eivät taida kirjata kilometrejä lainkaan. Kyllähän tuo tietenkin vähän haittaisi trokareiden touhuja, jos Trafi ryhtyisi vaatimaan ajokilometrien kirjaamista, mutta sitten varmaan Tietosuojavaltuutettu alkaisi vaatia homman lopettamista, se kun varmaan loukkaisi jonkun yksityisyyttä.  

Vanhojen pakuhaaskojen yleisessä testailussa ei ole paljon mieltä. Kymmenen vuotta vanhat pakut ovat kunnoltaan ja käyttöarvoltaan hiumasti erilaisia. Joku voi olla kuin helmi, toinen taas ei kaipaa muuta kuin paalausta. Vanhan pakettiauton ostajalle toki olisi hyödyllistä saada tietoa autojen pahimmista ongelmakohdista, jotta hän osaisi kiinnittää niihin erityistä huomiota. Ehkä joistakin yleisimmistä pakuista olisi aiheellista tehdä tuollaisia juttuja, mutta tietojen kaivamisessa taitaa olla aika kova homma.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.