Kysymys:

Ostin Mazda2:en 2007, ajettu 40000km. Se on hyvin pitkälti moottorin osalta Ford Fusion. Se oli seissyt kolme kk käyttämättömänä. Ajoin kotiin. Seuraavana päivänä se lähti ihan asiallisesti liikkeelle, mutta kun noin puolen tunnin ajon jälkeen pysähdyin ostarin parkkikselle ja kävin kaupassa niin se ei enää startannutkaan, vaan käynnistyksenestovalo jäi vilkkumaan kun sytytysvirta oli päällä.

Vartin kiroilun jälkeen auto kuitenkin starttasi

Soitin myyjälle ja hän kehotti laittamaan hänen laskuunsa uuden akun. Näin tehtiin.

Seuraavana päivänä sama juttu - puoli tuntia, tunti ajoa niin ajonesto jää päälle.

Vein merkkikorjaamoon myyjän kehotuksesta.

Ensin ei löydetty mitään vikaa, mutta lopulta monen yrityksen jälkeen valo jäi vilkkumaan ja asentaja sai vikakoodin. Sen mukaan virtalukon "avaimentunnistusrengas" on rikki ja pitää vaihtaa. Näin tehtiin.

Sain auton parin päivän päästä ja meni tunti niin olin jälleen jumissa valo vilkkuen. Soitin korjaamoon. Kaveri totesi, että vikakoodin mukaan oli toimittu. Ei voi mitään.

Uutta aikaa en saanut kun kaikki ovat lomalla.

Nyt mennään niin, että on varauduttava ajon jälkeen odottamaan puoli tuntia - tunti, että "jokin sähköjärjestelmän osa jäähtyy ja alkaa taas toimia".... siis, tai siltä minusta maalaisjärjellä tuntuu.

Mazda liike ehdotti moottorin ohjausyksikön uusimista. Se on ymmärtääkseni varsin kallis, vaikka myyjä maksaakin. Onko se ainoa vaihtoehto ?

Olen soittanut erinäisiä puheluja ja keskustellut monien kanssa. Eräs asentaja oli muistavinaan, että juuri tässä mallissa on "erillinen ajonestolaite" niin ettei koko ohjausyksikköä tarvitsisi vaihtaa.

Onko ylläolevassa kenellekään mitään tuttua ?

Mikä avuksi ?

Tapio Ketonen:

Juuri tuollaiset viat ovat niitä hankalimpia mahdollisia. Ilmeisesti jossakin ajoneston toimintaan liittyvässä liittimessä on jonkinlainen kosketushäiriö, mutta missä, kas siinäpä kysymys. Diagnoosilaitteet antavat noissa kosketushäiriötilanteissa viestejä kaikenlaisista vioista, mutta välttämättä ne eivät pidä paikkaansa.

Erilaisten komponenttien uusiminen näiden epämääräisten diagnoosien perusteella on umpimähkäistä ja kallista arvailua. Se on aika turhan oloista, tehdään se sitten asiakkaan tai autoliikkeen piikkiin. Toisaalta vian löytäminen liittimistä vaatii erityisen tarkkaa ja systemaattista liittimien ja johtimien tarkastamista. Vika voi olla myös johtimen ja liittimen navan välisessä liitoksessa, ja tällaisen vian löytäminen voi olla lähes ylivoimaista.

Jos tuollainen vika olisi tyypillinen automallille, kokeneet asentajat voisivat sen löytääkin, mutta jos se on harvinainen, niin aika pahalta näyttää. Voisi olla viisainta ehdottaa myyjälle, että kokeillaan toista autoyksilöä.

Toivottavasti jollakulla on hyviä vihjeitä. Laittakaapa kommentteja!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.