Kysymys:

Vastaukseenne, (kiitos!) alkuperäiseen kysymykseeni liittyen: "Mekatroniikkayksikkö on oleellinen osa vaihteistoa, joten ei ole merkitystä sillä, että boksi on sijoitettu varsinaisen vaihteiston ulkopuolelle. Ilman sitä voimansiirto ei toimi."

Korjauskustannuksia ajatellen mekatroniikkayksikön sijoituspaikalla (ulkoinen/sisäinen) on valtava merkitys; vaihteiston irrotus vs. ei irrotusta. Jyväskylässä toimii firma, jolle rikkoutuneen yksikön voi postitse lähettää korjattavaksi, kunhan on ensin lukenut ja tallentanut vikakoodin ja irrottanut osan. Kuulostaa helpolta, mutta onkohan se niin yksinkertaista käytännössä? Saa sieltä uuden ja tehdaskorjatunkin yksikön. Käsittääkseni itse vaihteistoja on hajonnut verraten vähän?

Olen harkinnut myös uutta Mazda 3 perinteisellä automaatilla, ihmetyttää mallin korkeat vakuutusmaksut - osan selittää 2-litrainen moottori, josta kuitenkin irtoaa vain 120 hv. Kilpailijoiden 1.4 litraiset turbot porhaltavat teholukemissa ohi, mutta vain moottorin tilavuus vaikuttaa vakuutusmaksuun, teho tai ahtaminen ei. Oikeudenmukaista?! Voisiko vakuutusyhtiöillä olla vielä muistissa ne ajat, jolloin Mazda oli autovarkaiden ja-murtautujien suosiossa?

Tapio Ketonen:

Vakuutusyhtiöillä lienee suuri määrä asiatuntijoita, joiden tehtävänä on laatia hinnoittelu sellaiseksi, ettei siitä tavallinen ihminen saa millään keinolla selvää. Tarkoitus on myös pitää hinnoittelu sellaisena, että eri yhtiöiden hintoja on aivan mahdoton vertailla keskenään.

Noissa vakuutusmaksuluokittteluissa yhtiöt ovat erittäin vanhanaikaisia. Yksi merkki vanhanaikaisuudesta on liikennevakuutusten iskutilavuuteen perustuva hinnoittelu. Se ei ota huomioon sellaista uudenaikaista ömpötystä kuin turboahdinta. Saksassa vakuutusmaksuluokittelussa käytetään perusteena moottoritehoa. Tämä taas on johtanut autonvalmistajat kilpaan siitä, kuka tekee tehokkaimman (virallisesti) sataheppaisen. Nykyisin rekisteröintitodistuksessa ilmoitettu teho uleensä pitää aika hyvin paikkansa, joten sitäkin voisi käyttää hinnoitteluun.

Kaskovakuutuksen hinnoittelussa määräävänä tekijänä ovat auton korjaus- ja varaosakustannukset. En ole tutustunut tarkemmin Mazdan vakuutushintoihin, mutta voisin kuvitella, että niiden mahdollinen kalleus voisi johtua kolarikorjauksissa tarvittavien osien korkeasta hinnasta. Varkaustapausten kustannukset tuskin ovat kovin määrääviä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.