Kysymys:

minulla on mercedes benz c 320 cdi vm-05 ja kysyisin, että auto on tuotu saksasta n 5v sitten ja on hyytynyt suomessa kaksi kertaa ja on tuotu lavetilla korjaamolle. kysyisinkin, että onko tämä yleistäkin diesel autoille suomen kylmissä olosuhteissa kun autossa ei ole lohko eikä sisätilalämmitintä ja on säilytetty lämmitetyssä tallissa. johtuisiko tämä ongelma liian suurista lämpötilavaihteluista?

Tapio Ketonen:

Olellista olisi tietää, miksi se on jouduttu viemään korjaamolle lavetilla. Voisin kuitenkin arvata, että kyseessä on polttonesteen hyytyminen. Niin käy, jos ei ole siirrytty käyttämään talvilaatuista dieseliä riittävän aikaisin, tai jos polttonestesuodatinta ei ole uusittu syksyllä. Sisätila- tai lohkolämmittimellä ei ole asiaan vaikutusta.

Lämpimästä tallista lähtiessä auto toimii aluksi kesälaadullakin, mutta kun säiliö ja polttoneste jäähtyvät, silloin ongelmat alkavat. Jos polttonestesuodatin täyttyy valkoista vaseliinia muistuttavasta aineesta, silloin on käytetty liian korkean suodatettavuuslämpötilan omaavaa polttonestettä. Samanlaisen vaikutuksen saa aikaan myös suodattimeen kertynyt vesi, siksi suodatin pitää uusia ennen talvikelejä.

Suuret lämpötilavaihtelut toki keräävät säiliöön kondenssivettä, mutta en oikein uskoisi, että sitä kertyy ongelmaksi saakka.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.