Kysymys:

Haluaisin esittää kaksi kysymystä melutasoihin liittyen. Ensin kiitokset TL 7/2013 loistavasta Lexus LS430 -jutusta, jossa toimittaja uskalsi väittää LS:ää hiljaisimmaksi autoksi, joka on koskaan sattunut alle. Kiitokset myös TL 13/2013 erittäin hyvästä BMW 750 -jutusta, jossa toimittaja selkeästi toteaa Seiskan melutason häviävän S-mersulle. TL 12/2013 S-mersu-jutusta melutasovertaus kuitenkin puuttuu kokonaan. Miten on, häviääkö myös uusi S hiljaisuudessa uudelle LS:lle vai voittaako se sen?

Toinen kysymykseni koskee desibelimittauksia. Otetaan esimerkiksi TL:ssä suosittu Volvo V40. Miten on mahdollista, että TL 14/2013 (74 dB), TL 09/2013 (76,5 dB) ja Tekniikan Maailma 16/2012 ("karkea asfaltti" 70 dB) ovat päätyneet samaa autoa mitatessa näin erisuuruisiin desibeli-lukemiin "100 km/h edessä" -mittauksissa? Kaikissa kolmessa testissä Volvon alla oli sama rengaskoko ja rengasmalli.

Tapio Ketonen:

Melutasovertailut pitää tehdä samaan aikaan ja samassa paikassa, vain silloin tulokset ovat tarkkoja. Niinpä en ala arvailla Bemarin ja Mersun melujen eroa ja järjestystä.

Hyvä esimerkki ovat nuo kahdessa eri Tuulilasin mittauksessa saadut tulokset. Keväämmällä tehty mittaus on antanut korkeammat lukemat kuin syksyinen Kestotestiauton mittaus. Selitys tuohon lienee melkoisesti erilainen tien pinta.

Tekniikan Maailman mittausta emme voi kommentoida, koska emme tunne heidän mittaustapaansa. Me mittaamme sisämelun kuljettajan ja hänen takanaan istuvan matkustajan kummankin korvan vierestä ja laskemme tuloksista keskiarvot. Tuo vasemman korvan vieressä tehtävä mittaus antaa merkittävästi korkeammat meluarvot kuin mittaaminen vain auton keskeltä, kuten takavuosina mittasimme.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.