Kysymys:

Kuinka turvallisena autohankintana yksityiskäyttöön pidätte uutena ostettua Mercedes E 220 CDI BE T farmaria manuaalivaihteistolla? Olen kuullut joillain esiintyneen seuraavia vikoja: ruiskutussuuttimet, syöttöpumppu, ahdin, vesipumppu, vaihteisto.

Lisäksi ikkunoitten huurteenpoistossa on ollut ongelmia. Olisiko esim. jostain lisälämmittimistä apua ikkunoitten huurtumiseen?

Tapio Ketonen:

Kaikki nuo luetellut kohteet varmaankin jossain vaiheessa vaativat korjausta, mutta yleensä niitä tulee vastaan vasta useamman sadantuhannen kilometrin jälkeen. Normaalissa yksityiskäytössä ne eivät ole ongelma, onhan noita Mersuja paljon takseina. Siinä käytössä mittariin tulee helposti yli satatuhatta kilometriä vuodessa.

Ikkunoiden huurtuminen riippuu ennen kaikkea auton käytöstä. Jos ajetaan jatkuvasti lyhyitä matkoja, jolloin auto ei ennätä lämmetä ja kuivua kunnolla, sisätiloihin kertyy kosteutta. Se tiivistyy kylmiin lasipintoihin huurteeksi. Myös kunnollisten kaukalomattojen käyttö auttaa, niillä on helppo nostaa jaloissa kulkeutunut lumi ja jää pois autosta.

Myös lämmityslaitteen oikea käyttö auttaa. Valitettavasti monet autonkäyttäjät eivät osaa käyttää autonsa lämmityslaitetta oikein. Periaate on, että puhallus on  pidettävä oikeastaan epämiellyttävän voimakkaana. Tällöin ilma autossa vaihtuu tehokkasti, ja sen mukana autosta poistuu myös kosteutta. Lyhyillä matkoilla ei välttämättä kannata suunnata alas kovin voimakasta lämpöä, koska se kyllä sulattaa lumen ja jään lattialla, mutta ei kuitenkaan kuivata niitä.

Auton lämmittäminen etukäteen joko sähkötoimisella sisätilan lämmittimellä tai polttonestekäyttöisellä lämmittimellä (Eberspächer, Webasto) vähentää huurtumista, koska sisätilojen lämpötila nousee nopeammin sellaiseksi, että kosteus haihtuu ja poistuu ilmanvaihdon mukana.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.