Kysymys:

Lyhyt alustus: Kun nykyajan autoon tulee vikaa, niin "korjaaminenhan" tapahtuu seuraavanlaisesti: Testeri kiinni, katsotaan vikakoodit ja niiden perusteella osien vaihtoon. Jos sovittu asiakkaan kanssa, että vikakoodien luvun jälkeen ilmoitus auton omistajalle, niin saattavatkin soittaa ja kertoa diagnoosin, mutta toisinkin on käynyt.

Itse kysymykseen: Tiedätkö minkälainen merkkiliikkeen vastuu on tilanteissa, joissa vikakoodi on näyttänyt, että esim. vaivaa on kaasuläppäkotelossa, se vaihdetaan ja kerrotaan, että auto on kunnossa ja kassan kautta kotiin. Omistaja on kyllä maininnut, että kyseinen kotelo vaihdettu n. 2 vuotta sitten, joten tuskin vikaa siinä on, mutta merkkiliike vetoaa vikakoodiin. Noh, eihän se auto sen kummemmaksi muuttunut, paitsi asiakkaan lompakko laihtui tuhannen euron edestä.

Ts. voiko merkkiliike mielivaltaisesti maallikkoa laskuttaa ja kerta toisensa jälkeen ilmoittaa, että nyt pitää vaihtaa se osa ja nyt pitää vaihtaa se osa? Auto ei vain tästä kummemmaksi tule. Rahaa palaa ja etenkin vaivaa. 

Tapio Ketonen:

Valitettavasti se menee turhan usein juuri noin. Varsinkin vaikeasti löytyvien vikojen kohdalla korjaaminen on juuri tuota yrityksen ja erehdyksen kautta etenemistä. Ja tietenkin touhutaan asiakkaan piikkiin.Tavallinen asiakas ei oikein voi sanoa mitään vastaan, kun asiantuntija kertoo, että nyt pitää vaihtaa tuollaisia osia, oikein testerikin niin sanoo. Niinpä korjaamo saa yleensä luvan osan vaihtoon.

Kovin harvoin kerrotaan rehellisesti, että ollaan pelaamassa uhkapeliä. Varsinkin merkkikorjaamoilla luotetaan testeriin kuin Jumalan sanaan.

Meille kävi kerran erään Kestotestiauton kanssa niin, että auto oli korjaamolla ohjausvaihteen vaihdossa. Siinä tuoksinassa moottoritilaan roiskui öljyä, ja moottoritila pestiin. Ajoin auton toimitukseen, ja välittömästi eräs kollega lähti sillä liikkeelle. Hän palasi ja kertoi, että nyt autossa on tyhjäkäyntikierroksia siinä 4000. Vein auton takaisin pajalle illansuussa ja pyysin laittamaan kuntoon.

Seuraavana aamuna sieltä soitettiin ja kerrottiin, että testerin mukaan suurin osa moottorin antureista on epäkunnossa ja pitää vaihtaa. Valitettavasti siihen menee nyt aikaa, koska antureita pitää tilata Ruotsista tai Saksasta. Ehdotin, että jätetään ne anturit vaihtamatta ja kokeillaan sitä, että otetaan kaikki konehuoneen johdinliitokset auki ja annetaan niiden kuivua rauhassa. Näin oli tehty, ja kas kummaa, auto tuli sillä kuntoon.

Tuolla anturirumballa olisi saatu aikaan komeat kustannukset. Aivan taatusti kulut olisivat tuon Kt-auton kohdalla menneet takuuseen, mutta varsinkin vähän vanhemman yksityisesti omistetun auton kohdalla laskun olisi joutunut maksamaan asiakas.

Monella pienemmällä korjaamolla osataan ajatella myös asiakkaan lompakkoa. Niinpä vikojen etsimiseen ja korjaamiseen voidaan käyttää myös järkeä ja ammattitaitoa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.