Kysymys:

Aiemmin kyselin modernin dieselauton järkevyydestä kaupunkipainotteisessa lyhyehkössä työmatka-ajossa, ja selvisi ettei sellaisessa ole järkeä ja hiukkassuodattimen osalta riskit ovat olemassa.

Mietteissä on käynyt ekoautotestinne voittaja, Toyota hybridi. Prius on liian kallis mutta Auris olisi hinnaltaan sopivassa rajassa. Omat koeajoni sellaisella olivat pääosin positiiviset, mutta CVT-vaihteisto arveluttaa maantiematkoilla. Riittääkö Auris hybridin suorituskyky moottoritiellä tai kaksikaistatiellä ohituksissa ja nopeudenmuutoksissa? Oletko Ketonen ajanut sellaisella miten paljon? CVT tuo hybridiin vähäsen kuminauhamaisen tunnun, mutta onko se pelkkää tunnetta vai heikentääkö se oikeasti sekunneissa ohituskiihtyvyyttä verrattuna muihin automaattivaihteistorakenteisiin verratttuna? Ja muuttuuko hybriditoyota juopoksi maanteillä? Entä kahden aikuisen ja lomamatkatavaroiden kanssa tehon riittävyys?

 

 

Tapio Ketonen:

Hybridi on omimmillaan ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä, mutta kyllä sillä maantielläkin pärjää. Suorituskyky riittää vallan mainiosti normaaliin ajoon, rekkojen ohikin pääsee. Ei silti, ohituksissa tarvitaan enemmänkin osaamista ja ajosilmää kuin raakaa tehoa. Itse ohittelin aikanaan hyvinkin paljon rekkoja 1200-kuutioisella kuplavolkkarilla. Vanha sanonta "onnistunut ohitus perustuu yllätykseen" sopi siihen oikein hyvin. Ohittamaan ei lähdetä kahden metrin päästä rekan perästä, vaan vauhtia otetaan reilummin.

Priuksessa ja Auris hybridissä ei ole CVT-vaihteistoa. Toyotan HSD (Hybrid Synergy Drive) -järjestelmässä sekä sähkö- että bensiinimoottori pyörittävät vetäviä pyöriä planeettavaihteiston avulla, ja bensiinimoottorin kierokset eivät ole suoraan riippuvaisia ajonopeudesta. Jos kaasu on painettuna pohjaan, bensamoottorin kierrokset ovat korkeammat, kevyellä kaasulla ajettaessa matalammat.

Hybridissä kuten yhä useammassa ns. tavallisessakin autossa kaasupoljin on ns. toivomuspoljin, joka ei vaikuta nopeuteen niin suoraan kuin kaasupoljin ennen vanhaan. Tämä suora yhteys on ´pikkuhiljaa häipymässä, kun kulutuksia halutaan hillitä. Tämä vähentää terävyyden tuntua, mutta kyllä sitä potkua silti löytyy paljon enemmän kuin suomalaisessa liikenteessä tarvitaan. Jos tavallinen suorituskykytaso ei riitä, silloin pitää hankkia kovempia menijöitä, esimerkiksi Audi RS3:ssa suorituskyky alkaa jo riittää vaativimmillekin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.