Kysymys:

Jokunen vuosi sitten englantilaispariskunta ajoi maailman "ympäri" henkilöautolla pyrkien mahdollisimman pieneen kulutukseen. He pyrkivät muistaakseni noin 70km/h keskinopeuteen. Tuossa nopeudessa ilmanvastus ei ilmeisesti vielä suuremmin vaikuta ja kulutus pysyy sen myötä alhaalla.

Onko Tuulilasi mittaillut asiaa? Mikä on nykyautolle paras nopeus, kun pyritään mahdollisimman pieneen kulutukseen? Ymmärrän toki sen, että eri autoille nopeus saattaa olla hieman eri, mutta jos otetaan noin 30000 euroa maksava tämän päivän perheauto.

Tapio Ketonen:

Eipä ole mittailtu tuota, mutta asiaan vaikuttavat paitsi ilmanvastus ja auton vierintävastus myös moottorin ominaisuudet ja voimansiirron välityssuhteet. Varmaankin tuo 70 km/h on aika lähellä parasta nopeutta, useimmilla autoilla sitä voidaan jo ajaa suurimmalla vaihteella. Taloudellisin nopeus riippuu myös maastosta, sillä on edullista, jos nopeus riittää esiintyvien mäkien nousuun vaihtamatta pienemmälle.

Sinänsä tuo 70 km/h keskinopeus pitemmällä matkalla edellyttää varsin kovaa ajonopeutta, sillä normaalissa liikenteessä tulee paljon tilanteita, jolloin nopeus joudutaan laskemaan hyvinkin alas. Arvelisin, että nuo ennätystehtailijat pyrkivät siihen, että he ajaisivat enintään tuota 70 km/h nopeutta, mutta eivät yritä saada sitä keskinopeudeksi. Tuulilasin Kestotestien keskinopeudet ovat yleensä olleet tuollaista 60 km/h luokkaa. Yksittäisillä tankkausväleillä on pitkillä matkoilla saavutettu jopa noin 80 km/h keskinopeksia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.