Kysymys:

Sähköautot sopivat loistavasti lämpimiin maihin ( ja Suomen kesään ), siellä voitaisiin auton akkuja ladata jatkuvasti kattoon integroiduilla aurinkokennoilla, siten ajomatkat kasvaisivat jo vallitsevalla akkutekniikalla.

Tapio Ketonen:

Tuo pitää osittain ainakin teoriatasolla paikkansa,  mutta silti taitaa vielä virrata aika monta kuutiokilometriä vettä Vantaassa, ennen kuin siitä tulee totta käytännössä.

Auton kattoon sijoitetuilla aurinkokennoilla ei vielä toistaiseksi pystytä tuottamaan edes niin paljon sähköä, että auto voitaisiin pitää pysäköinnin aikana viileänä. Akkujen lataamiseen siinä määrin, että virtaa riittäisi ajamiseen tai edes ajomatkan havaittavaan pidentämiseen, aurinkokennoja pitäisi olla oikein merkittävästi enemmän.

Viime keväänä Challenge Bibendum -tapahtumassa oli esillä ranskalaisen Clermont-Ferrandin teknillisen korkeakoulun Bélénos-auto, joka kulki aurinkopaneelien tuottamalla sähköllä. Oheisesta linkistä avautuvalla sivulla nähdään, että kuvassa esiintyvästä ajoneuvosta on vielä pitkä matka käytännössä toimivaan perheautoon.

http://custsolaire.free.fr/english/Belenos_Solar_Car/home.html

Sähköautojen perusongelmat liittyvät akkuihin. Ensinnäkin niiden energiasisältö (kWh/kg) on aika olematon. Kohtuullisen ajomatkan tarjoava akusto painaa kohtuuttomasti. Toiseksi akkujen hinnat ovat aivan liian korkealla tasolla. Pätkäajoon kesäolosuhteissa soveltuva Nissan Leaf maksaa 41 000 euroa, eikä korkea hinta ole edes autoveron syytä, sillä sen osuus on vain hieman yli 1900 euroa. Tähän hintaan saa auton, jolla kesäoloissa pääsee 120 km, talvella vähemmän. Toistaiseksi ajo tulee halvaksi, sillä autoissa käytettävästä sähköstä ei peritä ylimääräistä veroa kuten bensasta tai dieselistä. Käyttövoimavero tosin menee.

Pelkillä akuilla kulkevan sähköauton menestyminen Suomessa edellyttäisi aivan käänteentekevän akkuihin liittyvän teknisen keksinnön tekemistä. Sitä on yritetty jo pitkälle yli sata vuotta. Sähköautot olivat kilpailukykyisiä 1900-luvun alussa, mutta polttomoottoritekniikka ajoi niistä ohi.

Sähköauton yleistyminen antaa odottaa itseään vielä vuosia. Se pääsee vauhtiin vasta, kun jollakin tavalla sähköautolla ajamisesta tulee edullisempaa kuin polttomoottoriautolla. Lisäksi autojen käytettävyyden pitää nousta paremmalle tasolle. Pelkillä akuilla kulkeva auto ei näillä näkymin sovellu kunnolla Suomeen.

Apumoottorilla varustettu sähköauto sen sijaan voisi olla Suomeenkin sopiva ratkaisu. Ei oikein tunnu houkuttelevalta ajatus, että sähkö loppuu keskelle korpitaivalta. Niinpä Chevrolet Voltin tai Opel Amperan tyyppinen auto tuntuu paremmalta. Lyhyemmät matkat voidaan ajaa seinästä ladatulla sähköllä, mutta pitemmällä matkalla bensamoottori hyrähtää käyntiin ja alkaa ladata akkuja, joten matka voi jatkua.

Oma ongelmansa on myös sisätilojen lämmitys. Auton lämmityslaitteen tehoa ei tule yleensä paljon mietittyä, koska polttomoottorin tuottamaa hukkalämpöä on tarjolla yllin kyllin. Jonkinlaisena minimitehona voitaisiin pitää viittä kilowattia. Akusta otettuna se pudottaa yhdellä latauksella ajettavan matkan kohtuuttoman lyhyeksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.