Kysymys:

Olen pitkään miettinyt, miksi Suomi on nähtävästi Euroopan (ei siis vain EU) ainoa maa, joka ei ole ottanut käyttöön standardikokoisia rekisterikilpiä (520x110mm)? Suomalainen rekisterikilpi ei siis sovi useiden autonvalmistajien EU-kilpiä varten varaamaan koloon, vaan jää useimmiten liian lyhyeksi ja liian korkeaksi. Suomalainen kilpi ei myöskään mahdu Saksassa, Virossa, Ruotsissa, Norjassa, Venäjällä, Ranskassa, Romaniassa (!) ym. maissa käytettäviin muovikehyksiin, joihin kilven voi kiinnittää ilman ruuveja. 

Miksi Suomi jarruttaa vastaan tällaisessa asiassa? Pikkujuttu, mutta ihmetyttää sitäkin enemmän juuri sen vuoksi. 

Vertailun vuoksi: 

http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_registration_plates_of_the_European...

Kaikki muut kilvet standardimitoissa, paitsi Suomen. Kuvaustavasta johtuen osa kilvistä näyttää hieman eri kokoisilta (esim. Tanska ja Viro), mutta molemmat ovat todellisuudessa standardikokoa.

Tapio Ketonen:

Tuo johtuu siitä, että kaikki maailman auto- ja liikennetekninen osaaminen on keskittynyt Suomeen ja tarkemmin määriteltynä Trafiin sen tieliikennepuolelle eli entiseen AKEen. Vaikka koko maailma olisi sitä mieltä, että jokin asia pitää olla toisin, niin kyllä Suomen virkamiehet ymmärtävät asiat paljon paremmin!

Ehkä asia liittyy myös siihen, että vanhojen rekisterikilpien korkeus oli sama kuin nykyisissa, ja haluttiin pitää edes korkeus samana. Joka tapauksessa tyhmä päätös. Rekisterikilpiä maanteillä ratsioissa poistavat poliisitkin pääsisivät noiden eurooppalaismallisten kilpien ja kiinnitysten kanssa paljon helpommalla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.