Kysymys:

Tuntuu kuin sähköautoon liittyisi samanlaista toiveajattelua kuin aurinko-ja tuulivoimaan. Niin kannattavaa, että sitä täytyy verovaroin tukea. Nykytutkijat ei näköjään ole matkustaneet Kuplalla 35 asteen pakkasessa us air forcen ylijäämä pommittajahaalarit päällänsä, tähystäen sisä ja ulkopuolelta jäätyvän lasin läpi hyytävän kylmää nilsiäläistä maalaistietä toivoen Osuuskaupan bensapumpun putkahtavan näköpiiriin.
Tämän aasinsillan jälkeen kysymys kuuluu: miten kovat pakkaset oikeasti vaikuttavat sähköauton toimintaan ja lämmitykseen? Ei kai nyt kukaan paitsi VTT asiantuntija oleta ihmisten enää tälläävän pilkkihaalareita päällensä talvella autoillessaan. Haalarijuttu on tosi ja isäni semmoiset on yhä jäljellä sotakorvausajalta.
Samaan syssyn kysyn mistä satoihin miljooniin sähköautoihin saataisiin akut ja miten hoidetaan loppunkäytettyjen kierrätys niin ettei auton hinta elinkaarensa aikana moudostu tolkuttomaksi? Akkulogistiikka saa jatkaa joku osaavampi mutta minusta se on ohitettu harmillisena yksityiskohtana.

Tapio Ketonen:

Kyllähän asia on niin, että nykytekniikalla akkujen voimalla kulkeva sähköauto ei sovellu Suomen olosuhteisiin ainakaan ympärivuotiseen käyttöön, eikä se toimi kesäaikanakaan pitkillä matkoilla. Mutta eipä niitä sähköautoja ole tänne tarkoitettukaan. Shköauto on sopiva ajoneuvo vaikkapa Kaliforniassa, jossa väkeä ja autoja on aivan liikaa ja ilman saastepitoisuus nousee kovin helposti sietämättömiin lukemiin. Meillä autojen päästöt eivät aiheuta ongelmia ympäristölle tai ihmisille. Tyhjää tilaa on riittämiin.

Sähköauto on miellyttävä ajoneuvo, koska se ei melua eikä haise. Sähkömoottorin ominaisuudet ovat miellyttävät, se reagoi terävästi kuljettajan toiveisiin. Sähköautossa voidaan myös tilat käyttää aivan uudella tavalla, sähkömoottorit voidaan sijoittaa pyöriin. Tämä antaa suunnittelulle uusia mahdollisuuksia. Sähköauto on kuitenkin ensisijaisesti kaupunkiauto.

Akkuongelma on jo yli sata vuotta ollut sähköauton kehityksen pahin jarru. Pelkään pahoin, että se tulee jatkamaan tässä roolissa vielä pitkään, toivottavasti ei kuitenkaan enää seuraavia yli sataa vuotta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.