Kysymys:

Vaihdatin jakohihnan 2006 VW Jetta 2.0 TDI:iin. Reilu viikko hihnan vaihdon jälkeen auto hyytyi ajossa ja ei käynnistynyt enään. Hinautin auton vaihdon tehneeseen liikkeeseen, jossa auto otettiin työn alle seuraavana päivänä. Samana päivänä liikkeestä ilmoitettiin, että vikana on todennäköisesti hihnan vaihdossa asennetun kiristinrullan rikkoutuminen (=valmistusvirhe) tai asennuksessa tehty virhe, ja tämä olisi aiheuttanut moottorin rikkoutumisen.
Tällä perusteella vaihdon tehnyt liike ilmoitti vastuun korjauksesta olevan joko kiristinrullan valmistaneen/myyneen tahon tai heidän.
Menin perjantaina hakemaan autoa, jolloin minulle kerrottiin, että auto ei käynnisty ja että tämä johtuu todennäköisestä rikkoutuneesta/viallisesta pumppusuuttimesta. Liikkeen mukaan kiristinrullan rikkoutuminen ja siitä seuranneet moottorissa aiheutuneet vahingot saattavat johtua tästä viallisesta pumppusuuttimesta. Tällä hetkellä asiaa selvitetään ja tämän hetkisen tiedon mukaan kiristinrullan rikoutuminen "ei näytä normaalilta" ja siinä ei olisi valmistusvirhettä. Maanantaina selvitetään, onko joko pumppusuuttimista viallinen.
Kysyisinkin, millaisia seurauksia on pumppusuuttimen rikkoutumisesta kesken ajon? Aiheuttaako suuttimen rikkoutuminen kiristinrullan rikkoutumisen ja kuinka todennäköistä tämä on?

Tapio Ketonen:

Pumppusuutin saa käyttövoimansa nokka-akselista, ja jos se esimerkiksi leikkaa kiinni, niin jotakin rikkoutuu. Jumittunut suutin voi estää nokka-akselin pyörimisen, ja tästä voi seurata tuo kiristinrullan rikkoutuminen. Myös hammashihna voi vaurioitua. Joka tapauksessa pysähtynyt nokka-akseli jättää aina jonkin venttiilin auki, ja jos kampiakseli jatkaa pyörimistä, männät osuvat avoimiin venttiileihin. Jos hyvä tuuri käy, venttiilit vain vääntyvät, mutta katketessaan venttiili voi myös rikkoa männän sekä kannenkin.

Onneksi tällaiset vauriot taitavat olla äärimmäisen harvinaisia, mutta mahdollisia ne kuitenkin ovat.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.