Kysymys:

Onko tietoa miten pitkään VW TSI moottorin jakopään uudempi versio ketju ja kiristin kestää.vai hajoaako ennen 100 000km? Tehdas ei ole minun tietääkseni tehnyt mitään ratkaisevaa parannusta ketjukoneisiin, vaikka olisi enemmän kuin aihetta tehdä muutostyö.
Ottaa voisi mallia miten japanilaiset ovat jakopään rakentaneet. Uusia jakohihnalla varustettuja moottoreita ei ole vielä tietääkseni rikkoutunut ainakaan jakopään pettäessä.

Tapio Ketonen:

Volkswagen-konsernin TSI-moottoreissa varsinainen ongelma on ollut kiristimen rakenne, joka on päästänyt ketjun löystymään liiaksi. Kun tähän on yhdistynyt ketjunvalmistajan käyttämien liian kuluneiden stanssityökalujen aikaansaama ketjun venyminen ketjulenkkien reikiin jääneiden purseiden kulumisen takia, seurauksena on ollut ketjun hyppääminen hampaiden yli. Ymmärtääkseni uudentyyppinen eli löystymisen estävä kiristin olisi pystynyt estämään nuo turhan yleiset vauriot.

Tähän saakka jakoketjun kiristin on useimmissa autoissa ollut rakenteeltaan sellainen, että kun moottorin öljynpaine painaa kiristimellä ketjun kireälle, kiristimessä on mekanismi, joka estää sitä painumasta takaisin. Kun ketju vaihdetaan, kiristin pitää irrottaa ja kääntää käsin alkuasentoon. Tämän rakenteen pois jättäminen lienee tuonut muutamien kymmenien senttien säästön mototoria kohti. Satojentuhansen moottorien valmistuksessa niistäkin kertyy tuntuva summa.

Ikävintä mutta valitettavasti myös tyypillistä on ollut, että näitä vaurioita on pyritty kovin usien maksattamaan asiakkailla, vaikka oikea vastuunkantaja on väärän rakenteen valinnut valmistaja.

Hammashihna on jakopään pyörityksessä hyvä ratkaisu, jos se on raaskittu mitoittaa riittävän reilusti. Uusimmissa VW-moottoreissa näin lienee tehty. Tiedot hajoamisista tosin leviävät valitettavan huonosti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.