Kysymys:

Miksi monilta automerkeiltä suurimmat henkilömallit ovat poistuneet tuotannosta ilman että seuraajaa olisi tullut tilalle? Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Opel. Ascona oli vielä runsaat kolme vuosikymmetä sitten toiseksi pienin Opel, mutta nyt sen seuraaja Insingia on suurin henkilömalli. Aikaisemmin Asconan yläpuolella oli ainakin Record ja Senator mallit. Silloin ei toisaalta ollut tila-autoja.

Tapio Ketonen:

Valmistajien mallipolitiikkaa ohjaa markkinoiden kysyntä. Suurien ja kalliiden mallien kysyntä on keskittynyt muutamiin harvoihin merkkeihin, ja jos edustusautojen ostajat eivät jotakin merkkiä halua eli käytännössä pidä riittävän edustavana, eipä niitä silloin kannata valmistaakaan. Automallin kehittäminen on kuitenkin kallista, ja kustannukset pitää saada myynnillä takaisin.

Autojen ostajat ovat käytännöllisiä ja tutkivat, miten ostettava auo antaa vastinetta rahoille. Siksi tila-autot ovat vallanneet alaa. Suuret mallit kuten nuo mainitsemasi Opel Rekord ja Senator eivät kuitenkaan tarjonneet oleellisesti parempia tiloja, ja kun niitä eivät edustavuutta vaatineetkaan arvostaneet riittävästi, mallit ja niiden kokoluokka jäivät pois. Niin yksinkertaista se on.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.