Kysymys:

Kysyin joku vuosi sitten samaa, eli miksi Tuulilasi ei kykene mittamaan kestokestiautojen eikä myöskään autovertailuissa olevien autojen ajovaloja? Luulisi, että Suomen suurin autolehti sen kykenisi tekemään? Mielestäni ajovalot ovat Suomessa erittäin tärkeässä roolissa ajoturvallisuuden osalta ja jos ajatellaan autoa ostavaa, niin mistä muualta hän voi saada tietoa millaiset ajovalot ostettavassa autossa on, jos mittaustuloksia ei julkaise edes autolehti?

Se myös ihmetyttää Tuulilasin vertailussa, että miksi ajovalojen merkitystä väheksytään (tai mainintaa niistä ei ole kunnolla)? Näkyvyys osiossa on valot luultavasti pisteytetty, mutta kyllä minä ainakin arvostan paljon enemmän esim. Insignian kunnon xenon-ajovaloja, kuin jutussa mainittua huonoa ulos näkyvyyttä ulos autosta.

Jos palataan edelliseen farmarivertailuun, oli muutamassa automallissa vakiona xenon:t ja vastaavat saa jokaiseen lisähintaan. Mutta kuinka moni uuden auton ostaja sitten valitsee lisävarustelistalta kalliit xenon:t, jos ei tiedä, että vakiohalogeenit ovat surkeat? Tunnetusti muutamissa "kärkimalleissa" on surkeat halogeenit ja niistä pitäisi antaa surutta miinusta, vai mitä?

Tapio Ketonen:

Valojen mittaaminen ja arvioiminen olisi tietenkin hyvä lisä autovertailuihin, mutta näillä näkymin emme ole ottamassa valomittauksia mukana vertailuohjelmaamme. Syy on yksinkertaisesti käytännöllinen. Teemme yhteistyötä Ruotsin suurimman autolehden Vi Bilägaren kanssa ja mittaamme valot heidän laboratoriossaan. Ainakaan toistaiseksi emme pysty kuljettamaan vertailuautoja Tukholmaan mitattaviksi, rahtausoperaatio olisi liian suuri ja aikaa vievä.

Valojen arviointi ja niiden pisteyttäminen ilman mittauksia olisi turhan epämääräistä Olet kyllä oikeassa, että valoja pitäisi verrata, mutta ainakaan toistaiseksi siihen ei ole käytännön mahdollisuuksia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.