Kysymys:

Uusien autojen päivävaloautomatiikan ja ledien vuoksi on käsittääkseni valomääräykset uusiutumassa (tai jo uusiutuneet, esim päivävalojen kanssa takavalojen ei kai enää tartte palaa samanaikaisesti).

Onko muita muutoksia tullut? Mistä uusin tieto löytyy?

Haluaisin tietää nimittäin esim

-Onko Automaattisesti kovan jarrutuksen jälkeen syttyvät hätävilkut sallittuja

-entä jarruvoiman mukaan vilkkumistahtiaan vaihtavat jarruvalot?

-Voiko näitä uutuuksia laittaa myös vanhempiin autoihin jälkikäteen?

Tapio Ketonen:

Valomääräyksissä noudatetaan Euroopan talouskomission ECE:n määräyksiä. Valoista kerrotaan säännössä r48, joka löytyy tuolta: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r48r6e.pdf . Siellä kyllä valitettavasti sanotaan, että parkit eivät saa palaa samaan aikaan päiväajovalojen kanssa (Furthermore, the lamps referred to in paragraph 5.11. (=seisontavalot) are not switched ON whenthe daytime running lamps are switched ON.)

Toisaalta päiväajovaloja saa käyttää ainoastaan hyvissä näkyvyysolosuhteissa. Hämärässä tai sumussa on lain mukaan käytettävä ajovaloja. Tämä sama koski myös vanhojen määräysten mukaisia huomiovaloja.

Nuo mainitut valot ovat laillisia, jos autossa on ne vakiovarusteena. Suomen viranomaiset eivät voi niitä kieltää, jos niillä varustetulle autolle on myönnetty EY-tyyppihyväksyntä. Jälkiasennuksessa valoilta vaaditaan em. ECE-säännöstön mukainen E-hyväksyntä. Siitä on esimrekiksi hätävilkku- tai jarruvalokytkennöissä syytä olla kirjallinen dokumentti mukana.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.