Kysymys:

Missä vaiheessa tulee uusi hiace joka korvaa vanhan mallin? Proacesta ei ole siihen.

Ja mikä on tämä päästöistä läpi pääseminen kun kerran samaa moottoria kuitenkin tuodaan Suomeen koko ajan? Ja onhan vielä muitakin moottori vaihtoehtoja esim 2.5 l 2.8 l ja 3.0 litranen.

Proacesta vielä 2.0l psa moottori on päästöarvoiltaa huonompi kuin esim 2.2 d4d rav. Ja mikä korvaa takavetoisen mallin koska suurin osa suomen pakuista on takavetoisia?

Tapio Ketonen:

Hiacen myynti Euroopan tasolla oli niin vähäistä, ettei Toyota katsonut aiheelliseksi ryhtyä uudistamaan autoa. Sillä oli jo runsaasti ikää, joten olisi tarvittu uusi malli. Myynti veti Norjassa ja Suomessa ennen kaikkea edullisen hinnan ansiosta hyvin, mutta muualla Euroopassa kauppa ei käynyt riittävästi.

Sama moottori on tosiaan käytössä Hiluxissa, ja sille on hankittu Euro 6 -tyyppihyväksyntä. Teknisiä esteitä ei olisi ollut Hiacenkaan tyypittämiselle Euro 6 -vaatimukset täyttäväksi. Toyota vain päätti lopettaa mallin valmistuksen. Itse asiassa Euroopan Hiace oli mm. Japanin markkinoilla aluksi nimellä Toyota Granvia, sittemmin nimeksi tuli Grand Hiace. Euroopan mallista käytettiin sisäistä mallimerkintää XH10.

Aasian ja Afrikan markkinoilla Hiace-nimellä myydään vuonna 2004 markkinoille tullutta H200-mallia. Se on kehitetty meilläkin tutusta H100-mallista, joka oli vuonna 1989 markkinoille tullut viimeinen nokaton Hiace. Sitä valmistettiin vuoteen 2004 saakka, vaikka tuonti Eurooppaan loppuikin jo 1995.

Etuvetoa vierastavien on vaihdettava merkkiä. Mercedes-Benz Vito ja Ford Transit ovat Hiacen kokoluokan vahtoehdot. Huhu kertoo, että seuraava Vitokin olisi jälleen muuttumassa etuvetoiseksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.