Kysymys:

Minulla on autossani automaattilaturi CRX 318 kiinteästi kytkettynä. Ohjeissa kerrotaan laturin olevan automaattinen monellakin tavalla. OK.
Kun aloitin latauksen piti käsivalintaisesti valita voltit, akun tyyppi ja start. Ok. Tietyn ajan kuluttua akku ilmoitti olevansa FULL.
Kun irroitin piuhan tolpasta jää laturiin kaikki kyseiset valintojen valot päälle. Oletan niiden olevan tavallaan siten laitteen muistissa. Jos jätän auton seisomaan talvella kuukaudeksi, niin kuluttavatko ko valot ja auton tekniikka akun tyhjäksi ja häipyykö ko full valo tietyn ajan kuluttua kertoen latauksen tarpeesta?

Tapio Ketonen:

Nuo CRX-laturit näyttävät olevan lähinnä halpakauppojen myymä malli, sen maahantuojaa en löytänyt. Ainakaan laitteesta ei löydy muita tietoja kuin mainostekstejä. Arvelisin kuitenkin, että laturin merkkivalot ovat ledejä. Niiden virrankulutus on niin olematon, että sillä ei ole akun virran säilymiseen mitään käytännön vaikutusta.

Sen sijaan nykyaikaisen auton sähköjärjestelmä kuluttaa koko ajan hieman virtaa, ja enemmän kuin todennäköisesti kuukauden seisseen auton akku menee tyhjäksi. Suosittelenkin, että jos auto jää noin pitkäksi aikaa seisomaan, siitä irrotetaan akun miinusjohto. Toki tätä temppua ennen on parasta varmistaa, että radion turvakoodi on tallessa ja sen syöttämisohjeet löytyvät. Toinen ja vielä parempi vaihtoehto on jättää se ylläpitolaturi lataamaan akkua. Sen virrankulutus ei päätä huimaa, ja akku pysyy teräkunnossa. Jos laturi on kytketty toimimaan lohkolämmittimen kanssa, silloin pitää kytkentää muuttaa. Paitsi että kuukauden pituinen lämmittäminen tulee kalliiksi, se ei tee hyvää jäähdytysnesteellekään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.