Kysymys:

Tarve vaihtaa jarruletku, mutta se on yläpäästään jumissa jarruputken mutterilla.

Yön yli on liuotettu WD-40 aineella ja neljää erilaista työkalua  (11mm) kokeiltu, mutta ote nuljahtaa, kun antaa enemmän voimaa. Ei ole vielä pyöreä kuitenkaan.

Joku ehdotti kuuman antamista; kaiketi sitä olisi hehkutettava sen jarruletkun yläpään vastakappaletta, jossa on naaraskierre ulkona, jotta jarruputken päässä olevan holkin uroskierre saisi enemmän tilaa...

Seuraava vaihe on sitten panna jarruputki poikki ja koittaa hylsyllä molempia päitä ja uusia myös jarruputki.

Onko hyviä vinkkejä työkaluista , keinoista tai sprayaineista, joilla välttyisi jarruputken uusinnoilta?

Tapio Ketonen:

Ykköskonsti juuttuneen liitoksen avaamiseen on kuumentaminen. Hitsipillillä vaan oikein kunnolla kuumaa siihen liitokseen. Jos kuitenkin letkua olet vaihtamassa, nin eipä sen väliä, vaikka letku vähän saakin lämmintä. Kunhan vain pysyt sellaisissa lämpötiloissa, etteivät putki tai mutteri ala sulaa. Suihkutettavat aineet eivät yleensä oikein pääse kunnolla sinne ratkaiseviin väleihin.

Jarruputkiin on paras käyttää jarruputkiavainta, joka on kuusikulmainen lenkki. Sen yhden kantin osalla on aukko, josta avaimen saa mutterin ympärille.

Avaamisen jälkeen on syytä tutkia huolella putken ja liitoksen kunto. Jos vähänkin arveluttaa, uusi koko putki. Jarrujen kanssa ei kannata ottaa turhia riskejä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.