Kysymys:

Tämä voi kuulostaa hieman naiivilta, mutta kysyn silti. Kun autotehtaalla suunnitellaan uusi automalli, niin mahdetaankohan se tehdä tietyiltä osin tahallaan hieman kömpelön näköiseksi, jotta autoon jäisi ikään kuin kaunistumisvaraa tulevaa faceliftia silmällä pitäen? Tällaisia ajatuksia on tullut mieleen erityisesti Toyota Avensisten keulailmeitä katsellessa.

Tapio Ketonen:

Ei taatusti. Kyllä auton muodoista pyritään tekemään mahdollisimman houkuttelevat aivan alusta alkaen, jotta siihen tehdyt valtavat investoinnit saataisiin mahdollisimman pian takaisin. Muotoilussa on monenlaisia paineita, auton pitää näyttää sukuunsa kuuluvalta ja sen pitää näyttää modernilta. Sisätilojen tarpeet ja tekniikan sekä ajoneuvomääräysten asettamat rajoitukset määräävät suuren osan auton linjoista.

Autojen sukunäköä muutetaan aika ajoin. Esimerkiksi Volkswagen teki joitakin vuosia sitten autoihinsa isokokoisia maskikuvioita, sittemmin kaikkien mallien keulan muotoa muutettiin nykyiseen matalaan ja leveään rivuitukseen ja niin edelleen. Ulkonäkömuutokset faceliftien yhteydessä liittyvät juuri tähän eli pyrkimykseen tehdä ulkonäöstä mahdollisimman moderni.

Kyllähän muotoihin joskus näyttää tulevan kömmähdykseltä näyttäviä piirteitä, vaikka niitä on taatusti tutkittu pitkään ja hartaasti ennen valmistuksen aloittamista. Esimerkiksi Toyota Corollan vuosimallien 1998-99 mulkosilmäiset ajovalot saivat jokseenkin yksimielisen tyrmäyksen varsinkin jälleenmyyjien taholta. Niinpä vuoden 2000 faceliftissä ne muutettiin tavallisemmiksi. Ei Corollasta silti ollut tarkoitus tehdä rumaa, varmaankin muotoilija ja muodot hyväksynyt yhtiön johto pitivät keulaa kauniina. Olihan se ainakin persoonallinen, ja kyllähän ostajat siihenkin aika hyvin tottuivat.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.