Kysymys:

Kysyisin miten pitkään 98E5 bensaa mahtaa olla saatavilla? Tiedän että lailla sen saatavuus on turvattu vuoden 2018 loppuun asti, mutta entä sen jälkeen? Olen aikeissa ostaa vm. 2005 Toyota Avensiksen 2,4 l bensakoneella. Ilmeisesti autoon ei sovellu 95E10 laatu. Vastaavia kohtuu uusia autoja löytyy esim. vw:n FSI moottoreista. 

Olen lukenut että tällaisten autojen jälleenmyyntiarvo romahtaisi vuosikymmenen lopulla kun 98E5 alkaa kadota bensa-asemilta. Onko mielestäsi syytä huoleen, vai voinko leppoisin mielin ostaa auton pelkäämättä jälleenmyyntiarvon täydellistä romahtamista? Jos/kun 98E5 vääjäämättä joskus häviää markkinoilta, ilmeisesti ko. bensalaadun käyttäjät voisivat turvautua jonkin bensan lisäaineen käyttäjiksi?

Tapio Ketonen:

Eiköhän tuo ole aivan tavanomainen kaupallinen tuote, eli niin kauan kuin kysyntää riittää, sitä on myynnissä. En tiedä, mistä syystä tuo Avensis on niiden autojen listalla, jolle 95 E10 ei sovi. Avensiksen kaksilitrainen moottori 1AZ-FSE ja 2,4-litrainen 2AZ-FSE ovat suorasuihkutusmoottoreita, mutta niissä on myös varsin korkea puristussuhde, 9,6:1 ja 9,8:1.

Voi olla, että suihkutusjärjestelmässä on joitakin komponentteja, joista ei ole testattu, sietävätkö ne 10-prosenttista etanoliseosta. Mutta voi myös olla, että moottorit vaativat polttonesteeltä korkeampaa oktaanilukua eli parempaa puristuskestävyyttä.

On ilmeistä, että jatkossakin tarjolla tulee olemaan riittävän korkeaoktaanista bensiiniä. Todennäköisintä on, että jossakin vaiheessa 95-oktaanisen etanolipitoisuutta nostetaan 15 prosenttiin. USA:ssa tällaista on jo jonkin aikaan ollut myynnissä. Todennäköisesti 98-oktaaninen pysyy aika pitkään ennallaan, sillä sen osuus tulee kuitenkin jäämään sen verran vähäiseksi, että se ei vaaranna sovittua biopolttoaineiden valtakunnallista osuutta.

Jos kuitenkin 98:n etanoliosuutta nostetaan, tuskin se mikään katastrofi on. Uskoakseni suureksi osaksi 95E10:n kiellot johtuvat siitä, että autojen polttonestejärjestelmien materiaaleista ei ole testattu, sietävätkö ne 10-prosenttista. On aika epätodennäköistä, että se aiheuttaisi mitään dramaattisia ongelmia, mutta valmistajat haluavat pelata varman päälle. Tässä on nyt ajettu jo yli kaksi vuotta E10-bensalla, eikä tietoon ole tullut sen aiheuttamia moottoriongelmia. Vanhojen autojen bensaletkujen vuotoja syntyy muutenkin, etanolipitoisuuden vaikutuksen osuutta niihin on aika vaikea selvittää.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.