Kysymys:

Raskaan liikenteen ammattilaisena ihmettelen miksei nykytekniikalla voida tai haluta poistaa henkilö ja pakettiautojen mittarivirhettä. Automallista riippumatta kaikissa mittarit näyttää noin 10 kilometriä pieleen. 80 aluella körötellään seittemääkyppiä ja peltipoliisin kohdalla nypelletään varmanpäälle kuuttakymppiä. Tällainen vatkaaminen kiristää kyllä monen pinnaa.

Taloudellinen ajo nimenomaan perustuu tasaisen nopeuden ylläpitoon, joka korostuu raskaassa liikenteessä. Niin mainiota vakionopeuden säädintä ei voi arkiliikenteessä käyttää, aina tulee joku peräeeltä vastaan.

Tapio Ketonen:

Mitään teknistä syytä virheelliseen nopeusnäyttöön ei ole, kyllä se voisi olla aivan yhtä hyvin tarkkakin. Eräs syy tuohon tahalliseen virheellisyyteen lienee se, että lainsäädännön mukaan nopeusmittari ei saa näyttää yhtään liian vähän, plussavirhettä sallitaan 10 km/h + 4 %, eli satasessa mittari saa näyttää 114 km/h. Kun ihmiset vaihtavat autoihin kaikenlaisia ihmekokoisia renkaita, nykytilanteessa mittarien säätäminen oikein näyttäviksi olisi kovin hankalaa ja kallista.

Eri asia sitten on, että nopeusmittarille voisi olla olemassa jokin helppo pikakalibrointikin. Elektronisiahan ne kuitenkin ovat. Matkamittarin ropeloimiselle ei ole samanlaista rehellistä tarvetta, joten se saisi näyttää omiaan, säätömahdollisuutta ei tarvita. Tarkan nopeusnäytön saa nykyisin navigaattorista, ja se on usein toiseksi tärkein syy navin pitämiseen ikkunalla - tärkein on tietenkin nopeuskameroista varoittaminen. Ei sitä jokapäiväisessä ajossa tarvita suunnistamiseen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.