Kysymys:

Mistä johtuu moottorien öljyvuodot lohkojen välistä, vanhemmiten moottorit alkavat vuotamaan. Onko olemassa jotain kilometrimääriä, jolloin vuoto yleensä alkaa.  Onko mitään konstia miten tämän voi estää tai lieventää. Paksumman voiteluöljyjen käyttö auttaanee asiaa, mutta talvella se ei voi olla kovin paksua, käynnistävyys heikkenee, ongelma lienee suurempi työkoneissa, mutta pienikin vuoto tahraa helposti moottoritilan.

Tapio Ketonen:

Lohkojen välistä??? Kyseessä lienee siis jonkinlainen V-moottori, mutta ei kai niissäkään öljyä vuoda lohkojen eli sylinteririvien välistä.

Mutta ylipäänsä öljyvuotoja tahtoo kyllä ilmaantua moottoreihin vanhemmiten. Joissakin vuotoja tulee lohkon eli sylinteriryhmän ja kannen väliin. Useimmiten kuitenkin vuotoja tulee muualle, mutta tiivisteiden kautta se öljy kuitenkin yleensä karkaa. Kannentiivisteen kautta tapahtuva vuoto johtunee yleensä siitä, että tiiviste on aikaa myöten kokenut tarpeeksi lämpötilavaihteluita, ja pikkuhiljaa öljy alkaa hiipiä jostakin välistä ulos.

Eipä tuohon taida öljyn paksuntaminen auttaa, kuumana öljy on aina notkeaa. Taitaa olla niin, että ainoa keino on tiivisteen uusiminen, mikä kansipahvin kohdalla on aika iso operaatio. Samalla kannattaa tarkastuttaa kannen suoruus ja hiotuttaa se suoraksi. ja kun kansi on irti, venttiilien kunnon tutkiminen ja mahdollisesti kevyt hionta on aika pieni homma.

Muiden tiivisteiden vaihto on hieman helpompaa, mutta askaretta siinäkin riittää. Ehkä sopivan tiivisteliiman, esim. Hylomarin käyttö voisi olla hyvä keino. Tosin jos pinnat puhdistetaan huolellisesti, kunnollinen tiiviste pitää sellaisenaankin.

Kannentiivisteeseen on myös saatavana tiivisteliimaa. VHT Copper Gasket Cementin kehutaan sopivan muihinkin kuin kuparisiin kannentiivisteisiin. Sitä näyttävät myyvän ainakin Björk Motorsport ja Tarvikemotti.Yleensä kuitenkan puhdas ja suora kansi ei liimaa kaipaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.