Kysymys:

Saksan eBay:n (www.ebay.de) hakuun kun kirjoittaa Motorvorwärmer, niin saa tuloksena pumpulla varustettuja letkulämmittimiä, joiden teho on 1000 W. Myös 2 kilowattisia löytyy. Voisiko tuollaisella ratkaista kerta heitolla lämpötila-antureihin ja vesikiertoon liittyvät ongelmat?

Tapio Ketonen:

Kyllähän letkulämmitin on hyvä ratkaisu, ja noin tehokkaassa lämmittimessä pitääkin olla pumppu, joka pitää huolta siitä, että neste ei kiehu lämmittimessä. Nuo lienevät tarkoitettuja lähinnä työkoneisiin tai raskaaseen kalustoon.

Ratkaisematon kysymys kuitenkin on joidenkin autojen moottorinohjausjärjestelmien toiminta. Joissakin autoissa moottorinohjausjärjestelmä on häiriintynyt siitä, että moottorin lämpötila alkaa laskea, vaikka moottori on käynnissä. Jos tämä on tapahtunut tehtaalla asennetun Webaston tai Ebberspächerin takia, tämä on otettu huomioon ohjelmoinnissa, mutta saksalaisille henkilöautojen lämmittäminen sähköllä on edelleen outo asia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.