Kysymys:

Osuin sattumalta TV:n ääreen keskiviikkoiltana, kun siellä oli jossain ajankohtaisohjelmassa aiheena moottorin lämmittimet. Kahan edustaja sanoi, että ns säteilylämmittimen tai öljypohjan lämmittimen käyttö kannattaa kaikesta huolimatta.

Meillä on Nissan Primerassa perinteinen vesitilaan tuleva lämmitin ja Citroen C5:ssä öljypohjassa kiinni oleva mötikkä (lämpö menee kylläkin siinä johtumalla eikä säteilemällä). Nissanin lohko on kädellä havaittavan lämmin jo puolen tunnin jälkeen kun taas Sitikka ei lämpiä  vasta kuin joten kuten ja yli neljän tunnin jälkeen. Olen eri mieltä siis Kahan miehen kanssa enkä jaksa aina työpaikan pihassa laittaa ranskista piuhaan, kun sisälämmitinkin (minusta on tärkeintä saada huurut pois laseista!) on kielletty pienten sulakkeiden takia ja sähköä tulee puoli tuntia kerrallaan. Minusta öljypohjan kuumennin on melko turha laite siis.

Ohjelmassa myös pidettiin meitä hulluja jännityksessä ja sanottiin, että markkinoille on tulossa "parempia uusiin autoihin sopivia lämmittimiä" , mutta ei kerrottu sen enempää. Oletko sinä kuullut, mitä ne ovat?

Oletteko joskus testanneet Tuulilasissa eri lämmittimiä? Muistikuvani on että, ette olisi, vaikka on tullut jo lehteä luettua 70-luvulta asti. Entä miksi sitten pottoainekäyttöinen lämmitin ei sotke auton moottorinohjausta? Mistä se tieturi tietää, tuleeko lämpö sähköstä vai bensasta?

Tapio Ketonen:

Varsinaisia säteilylämmittimiä ei liene käytössä, siis sellaisia joissa on ilmaväli lämmittimen ja moottorin välissä. Yleensä ne pinta-asennettavat asennetaan niin, että asennuskohta moottorin kyljessä tai öljypohjassa puhdistetaan hyvin, ja kosketuskohtaan sivellään lämmön johtumista parantavaa silikonirasvaa. Systeemi on aivan sama kuin elektroniikassa, jossa tehokomponentit liitetään samaan tapaan läähdytyslevyihin.

Pintaan asennettavan lämmittimenlämmitysteho on nestetilaa lämmittäviin verrattuna merkittävästi huonompi. Öljypohjan lämmittämisen mielekkyys on mielestäni hyvin kyseenalaista, lämmöstä on paremmin hyötyä sylintereissä ja kannessa. Sinne lämpö nousee öljypohjasta kovin hitaasti. Tottahan toki sekin on vähän parempi kuin ei mitään, mutta mielestäni normaaleilla talvikeleillä eli pikkupakkasilla hyöty on käytännössä olematon.

Emme ole testanneet eri lämmitintyyppejä, vaikka suunnitelmissa se on ollut moneen kertaan. Saa nähdä, saammeko joskus tällaisen testin aikaan.

Saksalaiset autonvalmistajat eivät ymmärrä, että autoihin voidaan asentaa sähkökäyttöisiä lämmittimiä, koska niitä ei Saksassa käytetä. Siellä valmistetaan polttonestetoimisia laitteita eli Webastoja ja Eberspächereitä. Niitä asennetaan autoihin myös tehtaalla, ja autojen moottorinohjausjärjestelmissä on niitä varten  liitäntä, jolloin tieto polttonestetoimisen lämmittimen toiminnasta menee moottorinohjaukselle.

Ei sen tiedon toimittaminen myös sähkötoimisesta lämmittimestä olisi mitenkään mahdotonta, jos joku kertoisi Volkswagenin ja muiden saksalaisvalmistajien moottorinohjausjärjestelmien suunnittelijoille, että tällaisiakin laitteita on olemassa, ja niitä jopa asennetaan autoihin. Toki myös lämmitinvalmistajien pitäisi varustaa lämmittimet sopivalla tietoa lähettävällä järjestelmällä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.