Kysymys:

Nykyisin on helppoa muuttaa moottorin ohjelmistoa, josta seurauksena on enemmän tehoa ja vääntöä, sekä mahdollisesti myös pienempi kulutus (luultavasti "tuunattuja" autoja on aika paljon). Osalle ohjelmista löytyy saksalainen TÜV-hyväksyntä (esim. vag-konsernin dieselit). Onko Suomessa mitenkään mahdollista saada tällainen "digituunattu" auto muutoskatsastettua uusille tehoille ilman VTT kalliita päästömittauksia (vuoden 2001 jälkeen käyttöön otetut autot)? Riitäisikö pelkkä TÜV-paperi muutoskatsastukseen?

Tapio Ketonen:

Jos muutossarjasta on olemassa virallinen hyväksyntätodistus, joka vakuuttaa, että auto täyttää sen asentamisen jälkeen vaadittavat päästövaatimukset, niin sen pitäisi kelvata myös suomalaiselle renkaanravistajalle. Todistuksen antajan pitää löytyä EU:n julkaisemasta tällaisia todistuksia myöntämään hyväksyttyjen tutkimuslaitosten luettelosta. Se löytyy tuolta:

http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/approval-authorities-technical-services/technical-services/

Tuolla on useampiakin TÜV-yhtiöitä. Esimerkiksi Hampurissa toimiva TÜV-Hanse ei ole luettelossa. Se on kuitenkin osa TÜV-Südiä, ja suomalaisia viranomaisia varten se lähettää todistukset esimerkiksi TÜV-Hessenin nimissä, koska suomalaiset virkamiehet ovat kenkkuilleet eivätkä ole hyväksyneet TÜV-Hansen todistuksia.

Sinänsä tilanne on kyllä sellainen, että suomalainen katsastaja ei millään keinolla saa selville, onko autoon asennettu tällainen "lastuviritys" vai ei. Niinpä valtaosa tehdyistä muutoksista onkin kylmän rauhallisesti jätetty muutoskatsastamatta. Usein syy tähän on ollut katsastajien ammattitaidottomuus, koska he eivät ole hyväksyneet noita virallisia todistuksia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.